You Will Never Walk Alone...(",)

SELAGI ALLAH DI HATIMU, SETIAP MASALAH ITU BUKANLAH BEBANAN TETAPI MERUPAKAN UJIAN DAN TARBIYAH DARINYA..... REMEMBER ALLAH S.W.T ALWAYS, AND YOU WILL NEVER WALK ALONE...


Hafiz & 'Asyikin...=)

Daisypath Anniversary tickers

30 Julai 2010...
Allah pertemukan aku dgn hamba Allah dr Malaysia...
Prakash, Aker Commercial Manager, had been in Europe lebey kurg 10 thn...
Patut laa dia buley stay lama n gheja kat sini...

Blk dr office, aku naik bas skali dgn Prakash...
Commercial Manager naik bas wooo...membuatkan aku rasa suma dlm bas tu gheja hebat2...jd aku pn hebat!hahaha...pencacai subsea yg hebat!bju pn dok ulang pakai bju petronas bg free, ada hati nk compare ngn org pakai bju timberland! ;p
Dialah insan yg pertama menunjukkan di mana kedai halal di Oslo...
Juga lokasi2 mknan mentah halal...
Dia juga mencari daging halal...
Kenapa? Tak tertnya kerana aku yakin dia tahu kenapa...
Dia juga mengajarku menaiki public dgn lebey efficient...
Stgh jam dia meluangkan masanya utk aku sblm dia blk ke apartmentnya...
Thanks Prakash...

31 Julai 2010...
Aku memulakan pelaburan masaku...tp logik aa stat pas zohor ;p
Pelaburan tenagaku jua...
Mencari kedai halal sbg persiapan Ramadhanku...
Mencari kedai seandainya buka di waktu sahurku...mimpi je la, sini mana ada mamak 23jam!
Mencari jln selamat ke tpt beribadatku...gelap n sunyi wooo nk terawikh 12.30 tghmlm nnt...

Adeh, msjid opposite direction daa...xpa, akan diusahakan nnt...

Alhamdulillah...
Beras sekilo NOK 18 – NOK 20
Ayam sekilo NOK 70
Daging kambing sekilo NOK 160
Sayur sayuran 250g NOK 25-NOK 30
Buah – buahan – ikut buah apa nk mkn!
Meggi, AHA!! NOK 5 sebungkus
Telor, mknan rugi ini tidak dilupakan,haha – NOK 60 utk 30 bijik...
Minyak masak – alamak, lupa plak harga dia, tp kompem ada...
Rempah – tumbuk sendiri lah! Depa mana mkn kari!!!
Pepper ada laa...
serbuk kurma adabi? – tutup mata anggap ja ayam goreng tu ayam kurma...;p
serbuk kari alagapas? – nk masak gulai ikan solmon??? cr daun kari dlu tgk!!
kicap manis cap kipas udang? – yg ada kicap soya yg mkn ngn telur 3 suku masak tuh...jd laa, mgkin klo mkn smbil tutup mata n hidung ada rasa manis...
Ada juga oyster sauce, tomato sauce...gula, garam...
Alhamdulillah, ckup la utk aku msk nnt...
Tp chilli sause xdak, depa xreti rasa nikmat chilli tu lg, ilang 1 nikmat dunia...
Yg bgusnya, suma kedai2 ini menggunakan kad kredit!

mahal? Halal itu lebey penting! =)

Tomyam? Padprik? meggi goreng telor mata koyang? nasi goreng daging merah?nasi goreng USA? – suma mknan tu xsehat!byk minyak!aku dh xmkn! ;p

Hamboih, check harga cam reti memasak ja! Slalu syikin dok buat, la ni rasakanlahhhh...
Thanx a lotssss sygku ‘Asyikin =)

1 Ogos 2010...
Alhamdulillah, arini aku berjaya jmpa msjid di Oslo
Stelah beberapa hari gagal kerana terslh direction...
Solat jemaah yg pertama di bumi Norway ini...
Tidaklah terperosok mana, tp cukup sesat jika tidak bertanya...
Tidaklah besar mana, tp ckuplah utk berkumpul dan bersolat bersama...
Tidaklah jauh mana, tp ckup mencabar apabila melihat waktu solat yg lima...
Dr office aku, hadoih, 2 daerah berbeza...next mission!

Arini juga, aku berkenalan dgn org Muslim Somalia...
Satu lg perkara yg aku blajar, dan aku yakini btul...
Perkataan yg x lekang dr bibir mereka...
Stiap perkara yg aku ckp, pasti disambut dgn “INSYAALLAH” atau “ALHAMDULILLAH”

~Are U tourist?
No, I’m here for work...
~InsyaAllah...(terfikir aku, betul gak...)

~How long will U stay here?
Until End of the year...
~InsyaAllah...(aku tersenyum, masih xdpt lg!)

I’ll be fasting here and celebrate Aidilfitri here...smbil tersenyum kononnya aku plak yg mula bicara...
~InsyaAllah...lg laaa aku tersenyum kambing...haaiih...

~Are U married? - AHA, takkan nk ckp InsyaAllah...lain mksudnya nnt,heheheee ;p
Alhamdulillah, I got married last year...
~Alhamdulillah...

~Is your family here?
No, my wife will come here end of Ramadhan, InsyaAllah...(yes, aku bejaya ckp dlu!)

~Alhamdullillah...

Komuniti Muslim di sini ckup sedikit, tp yg sedikit itu tinggi nilainya...
Terfikir aku sejenak, komuniti Islam di Malaysia besar...
Tp yg besar itu ckup mencabar...

Smoga "INSYAALLAH" dan "ALHAMDULILLAH" jua lekat di bibirku...including "SUBHANALLAH","LAILAHAILLALLAH" dan "ALLAHUAKBAR"...insyaAllah,amin...

Dan arini gak aku berjaya membeli meal pertama aku di bumi Norway ini...
Kebab daging yg diyakini halal...org muslim yg jual...
Paling murah sepjg perjlnan aku di Oslo ini...
NOK 30, lebey kurg RM 18...kira gerai mcm pasar mlm aa...
“Thank you” tanpa sebarang beg plastik ataupn bungkusan...
Hnya dilitupi aluminium paper...cut cost!
Perlahan2 aku masukkan ke dlm beg galas utk dinikmati di hotel nnt...takut terkoyak, terburai dlm beg, esok bwk beg tarik besar almari tu letak laptop p opis!

Mmg roti kosong dan daging berserta sedikit timun + sos tomato...
Sedap? Bkn itu nikmat yg dicari...
Ckuplah skadar mengenyangkan dgn mknan halalan toyyiban...
Alhamdulillah...

4 comments:

ya, akhirnya abg berjaya mengupdate tanpa bantuan syg...=) ni yang best ni bila buka blog ada update terbaru....keep writing na abg....=) dimana bumi dipijak di situ Islam dijunjung......

=)..seronok bace..

wah dayah, ko pn ade blog eh?sronok ko bace?xpe, aku terima perlian ko sbg cabaran.. ;p
aku xreti sgt menulis neh, skadar update idup aku kat sini..aku blk thn depan, so, ko kena tgu aku blk baru leh kawen, hahaha...

perlian pulok..wei..aku xde blog..rajen blog walking je..hehe..

aku juz log in gmail je..xnk la appear annon bile aku komen..=)

aku kawen ko dgn shikin wajib dtg..ehehe..