You Will Never Walk Alone...(",)

SELAGI ALLAH DI HATIMU, SETIAP MASALAH ITU BUKANLAH BEBANAN TETAPI MERUPAKAN UJIAN DAN TARBIYAH DARINYA..... REMEMBER ALLAH S.W.T ALWAYS, AND YOU WILL NEVER WALK ALONE...

Hafiz & 'Asyikin...=)

Daisypath Anniversary tickers


assalamualaikum...

pelik sangat ka nama tempat Bukit Katil...sekali dengaq n baca aku rasa cam besa ja..tapi tiba2 ada sorang hamba Allah ni membuat andaian2nya camana Bukit Katil dapat nama......Bukit Katil ni nama salah satu tempat kat Melaka yer kawan2.....

first :

mungkin kerana atas bukit tu ada katil (ni biasa ja)

second :

mungkin sebab penduduk dia tidoq bertindan menyebabkan katil2 tersusun bentuk bukit (ni pun agak biasa n agak tak logik kot)

third :


mungkin penduduk kat situ katil depa bentuk bukit sebab penduduk situ tidoq tertonggek.....suatu hari, ketua kampung terkezut dengaq berdas2 tembakan meriam waktu malam sebab penduduk dia lawan tembak ketika tonggek (hahaha..yang ni memang sangat luar biasa n sangat kelakar..tapi aku tak penahlah lagik tengok kewujudan katil bentuk bukit..hehehe...)


hampa ada idea camana terkeluaqnya nama bukit katil? kot2lah idea hampa lagik canggih manggih kan.....hehehe


katil ni leh diconsider bentuk bukit dak? haha..pelik gilos katil double decker ni..tapi agak menarik...tapi katil ni tak dok tepi bukit..dok tepi laut...hehehe...

p/s:sekadar hiburan diwaktu tengah bosan..tiada kaitan dengan yang hidup atau yang telah meninggal dunia....=)







assalamualaikum...

entry kali ni adalah entri saja2 setelah tak dak kheja kat opis..hehehehe....

tempat : kafe kolej..

aku(dalam ati) : eh...akak ni nak buat pa plak ngan ayam goreng tu..siap dia soh adik cafe tu potong kecik2 lagik...takkan dia nak makan lagik kot..banyaknya dia makan....dalam pinggan dia ni pun dah ada seketul ayam..takkan dia nak bagi aku plak lagi kot......

tiba2..aku tengok akak tu bagi ayam goreng yang dah dipotong2 kecik tu kat kucing2 yang ada kat sebelah kafe tu.....

wah.... mulianya hati dia...aku tak penah pun nak beli ayam goreng semata2 nak bagi kucing makan....huhuuu...setakat bagi lebihan aku tuk kucing makan adalah......

a lesson for today...sayangilah binatang2 awalaupun dia tak dak akal tapi bila dia sakit dia tetap akan rasa...jadi janganlah tanpa pasai2 tertentu, kita plak yang pi cari pasai dengan dia.saja2 dok menyepaklah, menendang lah n membunuh plak(erk..tu memang lagi kejam)..klo dia tak kacau hidup kita, tak yahlah kita kaco hidup ia.....lenlah klo ia memang membahayakan dan menyusahkan hidup kita tu sangat logiklah tuk kita mengapa2kan ia....=)

tapi aku agak kureng dengan kucing...walaupun kureng tapi tak daklah aku rasa nak sepak2 kucing tu cuma aku agak geli klo nak pegang2 n membelai kucing....tapi klo terpaksa pegang aku pegang gaklah.......aku agak kagum ngan orang2 yang boleh membela binatang dan sangat sayang dengan binatang ni.......
.
mesti semua orang penah dengaq pasal sahabat Rasulullah s.a.w yang sangat sayang dengan kucing..."Abu Hurairah" (bapa kepada kucing)
.
kat sini sekadar renungan aku letakkan camana beliau mendapat nama Abu Hurairah...sumber ni aku amik dari http://nasikerabupetro.blogspot.com/2008/04/abu-hurairah-kucing-usrah.html dan dari mana sumber cerita-cerita tersebut tak dak plak dinyatakan.....
.
Kisah I - Sumber : Wikipedia Bahasa Melayu
Gelaran Abu Hurairah r.a. adalah kerana kegemarannya bermain dengan anak kucing. Diceritakan pada suatu masa ketika Abu Hurairah r.a. bertemu Rasullullah S.A.W. dia ditanyai apa yang ada dalam lengan bajunya. Apabila dia menunjukkan anak kucing yang ada dalam lengan bajunya lantas dia digelar Abu Hurairah r.a. oleh Rasullullah S.A.W. Semenjak itu dia lebih suka dikenali dengangelaran Abu Hurairah r.a.
.
Kisah 2 - Sumber : KotaSantri.com (website Indonesia)
Pada masa Jahiliyah orang memanggilnya Abdu Syams (budak matahari). Setelah Allah memuliakannya dengan Islam, Rasulullah SAW bertanya, "Siapa nama anda?""Abdu Syams," jawab Abu Hurairah singkat.
"Bukannya Abdur Rahman?" tanya Rasulullah.
"Demi Allah, anda benar. Nama saya Abdur Rahman, ya Rasulullah!" jawab Abu Hurairah setuju.
Tapi, mengapa yang lebih popular nama Abu Hurairah, bukan Abdur Rahman? Padahal nama itu pemberian Nabi SAW.
Nama Abu Hurairah adalah nama panggilannya waktu kecil. Waktu itu ia punya seekor kucing betina yang sering diajaknya bermain-main. Oleh karena itu teman-temannya menjulukinya Abu Hurairah.
Setelah Rasulullah SAW tahu asal-muasal panggilan itu, beliau sering memanggilnya Abu Hirr sebagai panggilan akrab. Dan sebenarnya, Abu Hurairah sendiri lebih suka dipanggil Abu Hirr berbanding Abu Hurairah. Konon, hirr itu artinya kucing jantan, sedangkan hurairah kucing betina. Menurut Abu Hurairah, kucing jantan lebih baik dari kucing betina.
.
btw,gambaq2 kucing kat atas ni memang comel and nampak sangat manja....hehehe.....



sod baa raa........=) =)
sabar aku ada limitlah sebab aku manusia biasa, tapi insyaAllah aku akan terus berusaha untuk bersabar....
ujian tukan tarbiyah dari Allah..untuk menguji sejauh mana tahap kesabaran hambaNya....=)