You Will Never Walk Alone...(",)

SELAGI ALLAH DI HATIMU, SETIAP MASALAH ITU BUKANLAH BEBANAN TETAPI MERUPAKAN UJIAN DAN TARBIYAH DARINYA..... REMEMBER ALLAH S.W.T ALWAYS, AND YOU WILL NEVER WALK ALONE...


Hafiz & 'Asyikin...=)

Daisypath Anniversary tickers

Dan aku pilih utk terus berjalan...

Hari ini masuk hari kesebelas aku berpuasa...
Terima kasih Allah kerana aku masih bernyawa...
Terima kasih Allah kerana menentukan segalanya...
Terima kasih Allah kerana ketentuanMU sentiasa nampak hikmahnya...=)

Hari2 aku lalui rutinnya hampir seperti biasa...
Bersahur, berpuasa, bekerja, memasak, iftar, terawikh dan tak lupa tidonya ;p
Niat di hati tiap paginya, smoga hari ini lebih baik dari sebelumnya...
Alhamdulillah, niatku deperkenankan olehNYA...
Pelbagai pintu jalanNYA semakin dibuka...
Hanya pilihanku menentukan segalanya...
Dan aku pilih utk terus berjalan melalui pintu2NYA... =)

Di office, aku tidak lg solat di workstationku seperti biasa...
Aku diberi satu bilik utk bersolat, sebuah office juga, namun penghuninya tiada...
Bukan kerana mereka tidak suka melihatku beribadat kepadaNYA,
Bukan juga mereka tidak menghormati caraku denganNYA,
Cuma mereka bimbang apabila sejadahku dibentang, mereka terpinga2...
Bolehkah kami terus berbincang dan bercakap soal kerja seperti biasa?
Bolehkah kami terus menggunakan telefon seperti sediakala?
Bolehkah kami berdiri atau berjalan di depannya?
Bolehkah itu dan bolehkah ini smakin berjela-jela...
Alhamdulillah, ‘concern’nya suma rakan sekerja...
Nk bgtau disediakan bilik pn smpai dekat 5 minit mukadimahnya...
Alhamdulillah...

Dan di bilik yg tersedia aku dipertemukan dgn seseorang pada hari selasa...
Hamba Allah muslim di office yg pertama kujumpa...
Solat zohor kami langsaikan bersama...Alhamdulillah, solat zohorku berteman jua...
Org Europe, Sweeden negara asalnya...
Hampir 4 tahun dia bekerja, dan aku org yg kedua muslim yg dia jumpa...katanya...
Masih menetap di Sweeden, dan di sana juga ahli keluarganya...
Di sini dia dtg skadar utk bekerja, berulang alik stiap mgu rutinnya...
Yaa, kapal terbang seolah keretanya!!Fuhhh (siap terkluaq ayaq liuq), besar betul belanjanya!;p
Kenapa begitu?Mungkin itu pilihan yg dipilih dlm perjalanannya...

Sedang bicara tentang Ramadhan dan iftar, aku mengajaknya berbuka...
Di apartmentku yg serba sederhana...apartment orang sbenaqnya!;p
Memberanikan diri walopun masak dok tengah coba coba...
Kerana Nabi pernah berpesan, makan, klo boleh carilah teman...
Alhamdulillah Allah memberi jalan...
Dia bersetuju berbuka bersama pada hari berikutnya =)
Alamak, aku nk masak apa?orang putih slalu makan apa?
Gundah gulana aku memikirkannya, takut berbuka nanti dia tengok saja... ;p
Aku ja dok melantak sorg2 bagai nak gila ;p
Aku terus bertanya, Alhamdulillah, nasi pn dia makan juga =)
Lauk sambal udang masih ada, tp kompem kalo dia makan, kluaq asap kot telinga!
Terus sup sayuq campoq menjadi cubaanku buat sekian kalinya ;p

Balik dari gheja, aku ke kedai nak cari apa nak bubuh dlm sup nanti ;p haha, baru nak cari, bukan tau apa nak p beli!
Dalam fikiranku, apa saja yg berbentuk sayuq akan kusebati...
Dah nama sayuq campoq, akanku taram sesuka hati...
Tambah bulan posa ni, memang aku berserah jaa apa rasa supku nanti! ;p
Selesai memasak jam 8.30, aku dapat msg kata dia di depan pintu bwh sedang menanti =)
Salamnya kujawab, senyuman kami terukir dan datangnya dengan tangan berisi...
Desert, juice dan coklat utkku yg mana aku masih menyimpan smpai ke hari ini =)

Malam itu, satu lg sejarah tercipta, di mana jalan ini aku x pernah menyangka...
Tp aku yakin DIA yg mengatur segalanya...
Alhamdulillah, buat pertama kalinya aku ada teman bicara ketika berbuka =)
Buat pertama kalinya aku menjamu tetamu dgn masakanku seniri yg sememangnya x seberapa...
Buat pertama kali juga baginya berbuka bersama teman kerana sosial bukan gaya hidupnya...
Pelikkan seseorang yg tidak bersosial, hanya pergi dan blk kerja menerima tawaran berbuka bersama?
Aku terus bertanya, lalu dijawabnya dia pn tidak tahu kenapa, tp yg pasti dia gembira!
Aku yakin, DIA yg menentukan segalanya...MasyaAllah...
Apa yg menggembirakanku, sup sayoqku abis dihirupnya!!! =)
Kerana banyak yg disembngkan, aku xsempat mandi sebelum berbuka...
Buat pertama kali juga aku ke masjid bermandikan wuduk saja ;p
Kami ke masjid dan bertarawikh bersama, yg mana itu adalah terawikhnya yg pertama ketika hari bekerja =)
Namun dia tidak menunggu hingga selesai ke semua 23 kerana mengejar bas terakhir ke apartmentnya...
Aku mengajaknya tido di apartmentku, tp paham2 sajalah apabila org yg tidak bersosial, macam2 alasannya...

Keesokkan harinya, aku dapat email yg dia menginginkannya lagi!Alhamdulillah...

Petang itu, seperti biasa, aku ke masjid bersolat Asar apabila pulang dari gheja...
Alhamdulillah aku dipertemukan lagi dengan seorang hamba Allah dari Gambia...
Di masjid, bahasa Pakistan menjadi bahasa ibonda mereka...
Namun saudaraku ini boley berbahasa inggeris sbg bhs keduanya...
Sumanya bermula apabila tpt solat kami tiba2 berpindah ke tingkat dua...
Aku tak paham akan pengumumannya lalu bertanya...
Alhamdulillah dia dtg menyapa...=) dia mengexplainkan segalanya...
Dan selepas itu aku mendapat seorang lg teman baru =)
Kami berjanji utk stiap waktu Asar utk bertemu...
Alhamdulillah...

Aku teringt akan kisah Saidina Ali Karamallahu Wajhah,
Dimana kisahnya mendapat sebijik buah buat isterinya Siti Fatimah...
Ketika itu Siti Fatimah sedang mengidam buah epal hijau...
Dan Saidina Ali pergi mencari dan ketemui tp dlm perjalanan pulang terdapat sedikit ranjau...
Dimana terdapat seorg fakir miskin yg kelaparan menemui beliau...
Saidina Ali memberi separuh daripada epal hijau itu...
Dan apabila ingin smpai di depan pintu rumahnya, seorg lagi dtg meminta...
Saidina Ali tidak sampai hati dan memberi separuh lg itu kepadanya...
Masuk kedlm rumah, Saidina Ali memohon maaf kepada Siti Fatimah...
Faitimah menerimanya dengan senyuman terindah...
“Sebentar td ada seseorg memberi epal hijau ini” kata Fatimah...
Sambil menunjukkjan 9 epal hijau yg ada...
Uik?mana lg 1? Saidina Ali terus bertanya...
Fatimah menjawab “Saya minta maaf abg, saya dh mkn satu x sempat tunggu abg pulang”...
Persoalannya, bagaimana Saidina Ali mengetahui kurang satu?
Kerana beliau tahu 1 beliau memberi 10 akan Allah balas...=)

Kenapa aku teringat kisah itu?

Aku bertemu dgn sahabatku, Daudah namanya dr Gambia,
Oh ya, sahabatku Sweeden td, Akif Coku namanya...
Setelah selesai solat, aku ditnya apakah di hujung minggu aku bekerja?
Aku menjawab, aku duduk di umah bergoyang saja...
~~“duduk di rumah seorang saja, mengarang lagu cinta...”~~ ;p
Dan tidak semena mena “I got plan for you” dia berkata...
Hah?!
“How about you come to my house and we do iftar together?”
MasyaAllah, indahnya PINTU yg KAU buka ini...
“Please think about it” dia akhiri...

Dan Asar Jumaat yg lalu, aku tetap ke masjid seperti yg dijanjikan...
Namun shabatku Daudah, kelibatnya tidak kelihatan...
“sesuatu yg urgent berlaku mungkin” detik hatiku sambil tidak terkilan...
Namun sesuatu yg ajaib bagiku telah disuratkan...
Aku didatangi Imam masjid tersebut utk bersalaman dan berkenalan...

“Kaifa halaq” dia membisik ke telingaku apabila pipi kami bertemu...sini salam main laga2 pipi tu! ;p
“Bi qhair, Alhamdulillah” hanya itu antara bahasa arab yg aku mampu ;p dia tnya lebeh ni mampoih aku!
Kali kedua pipi bertemu, aku terus menyatakan Malaysia negara asalku...
Beliau kurang phm dan terus memanggil pembantu...
Pengurus masjid itu mampu berbahasa inggeris utk memahamiku...alhamdulillah...
Beliau menerangkan yg Tok Imam ini slalu terlihat akan kelibatku...
Tp xpernah nampak aku sebelum ini, jadi beliau ingin tahu...
Aku menerangkan yg aku br tiba di sini 3 mgu yg lalu...
Dan akan berada di sini sehingga hujung tahun, itu perancanganku...
Tp perancangan Allah aku tidak tahu...
Mereka tersenyum mendengar jwpanku...
Aku memperkenalkan “Hafiz” namaku...
Waaahh “Al-Hafiz” terus Tok Imam memeluk erat badanku...
Ah, sudah!!
Takut depa ingt aku Al-Hafiz, terawikh mlm tu, depa umum ada imam baru, terus depa tolak aku!
Hah!!Mau mati kejung aku depan tu!!baik aku slamatkan diriku, juga nama Malaysiaku! ;p
“No, no, no, my name is ‘Mohamad Hafiz’ but I’m not Al-Hafiz” terangku...
Alhamdulillah, mereka paham akan expanationku...fuuhhh ;p
Selesai solat Asar, Tok Imam dan pembantunya dtg kepadaku...
Menerangkan bahawa Tok Imam menjemput aku iftar bersama-sama dgnnya!! =)
MasyaAllah...istimewa sungguh perjalanan dan cara pintu yg KAU buka ini...
Aku tak mampu menolak ajakan Tok Imam, apatah lg beliau org dihormati...
Apa yg pasti...ini adalah satu rezeki, heheheee ;p

Waaahh, best jugak rasanya xpayah masak dan xyah pikir menu...;p
Tp series aku xtau apa nk buat apabila tiba2 rutinku terganggu...
Selesai beribadat sedikit, aku duduk berteleku...
Alhamdulillah, aku sgt bersyukur atas segala pencaturanMU...
Jam 8.20mlm, aku kembali pada rutinku, mandi membersihkan diriku...
Aku mula berjln ke msjid jam 8.40 kerana 8.57mlm waktu iftarku...[hari pertama buka b4 9mlm =)]
Tiba di masjid, xbrapa ramai org di situ...
Alamak, harap2 betul lokasiku, sbb yg aku tahu msjid tu cuma 1 pintu...
Tak lama lepas tu, ada sesorg membuka pintu...
Alhamdulillah, betul juga tempatku!!
Dlm hatiku “mesti dia ingt aku dh lapaq hok haq smpai xsabar menunggu”
Rupa2nya di tingkat 3 lokasinya iftar dijamu...
Apabilaku naik, ramai org telah menunggu...haaa, lg ramai yg lapaq hok haq drp aku!! ;p heheheee

Waaaahhh, byk sungguh mknan berbukaku kali ni...
Ada tamar, anggur, pisang, manisan, kuih Pakistan dan roti...
Aku dijemput duduk di depan Imam ketika sedang menanti...=)
Aku sangkakan tidak disediakan iftar di masjid, tp ada juga situasi begini di sini,
Tp mgkin hanya kepada sesiapa yg dijemput kufikiri...
Aku sempat berbual dgn org disebelahku, rupanya dia dtg ke sini stiap hari...
Oo, mmg ada program berbuka sebegini, xyah dijemput pn boleh dihadiri...
Masuk waktu Maghrib, ada seseorg melaungkan azan di muka pintu...
Melihat suma di situ mulai mkn, aku mengambil tamar memulakan iftarku...alhamdulillah =)
Dan terus utk mencuba mknan yg lainnya...
Ternyata, mknan manis memberi tenaga...kebanyakan mknan mereka manis2 belaka...
Semanis hatiku tersenyum sekiranya senyuman hatiku boleh dibuat ujian pemendakan merah bata ;p
Sungguh, aku amat gembira...=)
Alhamdulillah...

Selesai iftar, kami suma bangun setelah Tok Imam mula berdiri...
OOo, Tok Imam merupakan leader dlm program ini...
Jd, klo nk mkn byk, kita tahan Tok Imam or suruh Tok Imam mkn lebey lg ;p
Solat jemaah Maghribku yg kedua selepas bersama Akif...
Aku sangkakan tamat sudah iftarku bersama Tok Imam... Alhamdulillah...
Rupanya Tok Imam menantiku semasa aku menunaikan solat sunat ba’diahku...
Mana aku tau sbb depa sini solat mcm peluru...
Aku smayg sunat 2 rakaat, depa semayg sunat 4 rakaat, tp depa sudah dlu...
Aku siap berdoa pjg sbb pas solat td depa xberdoa, depa terus mgkit utk solat sunat...
MasyaAllah, sesudah sapu muka abes doa, aku dapati Tok Imam masih ada...
Br aku tau yg jemputan mkn bersama itu adalah mkn mlm slps solat...
Huh?!awat x habaq awai2 td, ni msjid nk kosong xdak org br aku tau...adeh...
Mesti Tok Imam pikiaq “Mamat ni nk lawan aku kot!” doa pjg bukan main!;p
Takpun “Takpa laa, dia byk dosa” huhu...yg mana aku sgt stuju dgn pemikiran kedua...hmm..

Aku di bawa ke bahagian dapur masjid terletak di tgkat bawah...
Sesampai di sana, tiada apa lg yg ada, cuma meja kopi dan 6 kerusi tersedia...
Aku diminta duduk di sebelahnya dan beberapa ketika kemudian, yg lain turut serta...
Mknannya gulai kambing di mkn dgn roti mereka...roti plata aku rasa namanya...
Waaahh, aku makan gulai daging!!!alhamdulillah...
Walopn aku kurg mkn kambing, tp ketika itu aku beranikan diri mencicah...
Alhamdulillah, kambing ini tidak berbau seperti yg slalu aku rasa...=)
Mgkin kambing di sini tak takut air compare ngn kambing di Malaysia ;p hehee...
Jumlah daging yg Tok Imam letak dlm pingganku mcm utk mkn satu keluarga...sungguh byk...
Alhamdulillah, aku sungguh menikmati hidangan mlm itu...
Ada ketikanya aku rasa berada di Malaysia...kerana mknanannya...
Ada ketikanya aku berasa sedang berada di penggambaran filem Hindustan bersama Shah Rukh Khan...kerana bahasa ibunda mereka...;p
Apa yg kurg cuma scene menyanyi2 dan bertukar tukar baju sja...
Yang lain mmg seperti dlm filem bollywood, dan aku pelakon tambahannya...
Yang hanya tau makan tanpa sebarang bicara...
diambil berlakon mgkin kerana bdnku seperti Salman Khan ;p
Bknnya apa, sbb yg aku reti ckp cuma “Nahi he” “Nahi he” sja...
Satgi kena halau dr penggambaran, gulai kambing td aku dpt bau saja... ;p
Alhamdulillah, aku kenyang setelah melantak 2 pinggan gulai kambing dan 2 roti plata...
Tp aku mmg xbuley melawan mereka...seorg depa mkn mcm kita mkn sekeluarga...
Selesai mkn, kami suma bersedia utk solat isyak dan terawikh bersama-sama...
Alhamdulillah, indahnya mlm ini ENGKAU aturkan utk ku...=)

Berbalik kpd kisah Saidina Ali, kenapa aku teringat tentangnya...
Kerana aku mengira jumlah org yg temanku berbuka...
Di masjid Allah temankan aku 6 hambanya...
Dan insyaAllah Ahad ini aku berbuka bersama keluarga Daudah yg 4 jumlah ahli keluarganya...
MasyaAllah...
Aku hanya mengajak dan menemani seseorg, 10 org Allah telah balas utk menemaniku...

Alhamdulillah...


Akif Coku, sahabatku dr Sweeden yg merupakan teman pertama iftarku =)

Yang di sebelah kanan itu Tok Imam yg aku mengajakku berbuka. Kalo perasan, Tok Imam ini jugalah yg ada dlm gmbar ketika gambar solat Jumaat di post yg lalu...

Ini adalah juadah berbukaku (appetizer, hehehe ;p)

Ini adalah gulai kambing tersebut, dan rotinya di dalam plastik itu...2 pinggan penuh ini Tok Imam soh aku mkn, fuhhh...alhamdulillah =)



7 comments:

salam s@k...
trime kasih atas nasihat 2..
mmg betul gak ape yg dkabte kna....
alhamdulillah sy dah boleh terima sume 2..
dan insyaallah ade yang lebih baik untik sy...
pape pun entri ni mmg bez..
kelakar bab Al-hafiz 2..
hehe.. trime kasih cite pasal kisah saidina ali 2.. baru ter refresh balik otak ni tentang kisah 2...
salam...

Subhanallah..hang mmg dasat la bro..Insyaallah ade hikmah yg besar di sebalik semuanye itu..Ingatlah Allah Maha Besar..makhluk takde kuasa..Allah Maha Kuasa...ikhlas dr perantau sementara

salam adam...
sy skadar menasihati diri sendiri gak n bagimana sy melepasi lautan tu dlu ;p
sy pasti Allah tahu apa yg lebey baik utk awk n kita suma..=)
trima kasih sbb singgah adam, sy skadar meng'update' kehidupan sy di sini ;p

Tuan Zaherudin,
Ya, Allah Maha Kuasa..dan suma menda ada himahnya, itu yg pasti :)
thanx bro!doakan aku di sini...btw, dasat sbb apa eh bro?

alhamdulillah abg dah berteman waktu berbuka =)rezeki jangan ditolak...tarik ja klo dah dihulurkan tu...=)
btw, mana tau nanti abg pandai masak lauk pakistan plak kan....
di mana bumi dipijak, disitu Islam dijunjung......

Hang dasat sbb pandai bwk diri, memasak, pandai cari apartment, pandai cari kwn, pandai cari masjid dll....hehe...Berjalan, Melihat & Mentafsir...bumi Allah yg indah lagi nan terbentang luas...doa untuk kita semua selamat dan dipermudahkan urusan di dunia & akhirat..

Syg, alhamdulillah dah ada teman seorg dua =) tp nk masak mskan pakistan tu mmg jauh panggang dr api laa...reti mkn ja, apa depa bubuh pn xtau,hahaa...
Yup, insyaAllah, di mana kita memijak, di situ pasti Allah ada =)

Tuan Zaherudin,
eh, tu bkn dasat bro...DIA yg memberi jln, klo ko ada sini pn insyaAllah menda yg sama mgkin akan terjadi...yup, smoga Allah permudahkan jln kita suma di dunia dan di akhirat, amin...smoga berbahagia di Mumbai bro!Sana byk tunjuk pusat, dugaan besaq tuh ;p