You Will Never Walk Alone...(",)

SELAGI ALLAH DI HATIMU, SETIAP MASALAH ITU BUKANLAH BEBANAN TETAPI MERUPAKAN UJIAN DAN TARBIYAH DARINYA..... REMEMBER ALLAH S.W.T ALWAYS, AND YOU WILL NEVER WALK ALONE...


Hafiz & 'Asyikin...=)

Daisypath Anniversary tickers

Kehidupan ini kuanggapkan seperti gunung…

Berada di puncak, itu impian!
Sedang berjalan, itu kenyataan…
Di tengahnya halangan, itu cabaran…
Duduk, merangkak, berlari atau berjalan, itu pilihan…
Sesuatu yg xpasti, itu masa depan…
Setiap yg berlaku, itu ketentuan…

But what’s important are…
Lesson that I’ve learned,
Challenges that I’ve experienced,
People that I’ve known,
Which help me moving on…

Dlm assignment letter, mesti menginap di hotel utk bln yg pertama…
Bln2 berikutnya, terpulangla kpd empunya nama…
Mungkin memberi kesenangan kpd pekerja2…
Mungkin itu caranya pekerja dimanja…
Gym, sauna, swimming pool suma ada…antara nak guna ngn dak jaa…
Apatah lg laundry dan bgn pg, mmg ada yg setelkan sumanya…
Apa yg perlu, pastikan suma kos dlm anggarannya…

2 mgu duduk di hotel, mmg syok gila, mgkit pg buley tinggai… =)
Blk gheja, suma menda buleh main punggai-punggai… ;p
Nak mkn, leh cr ja memana kedai… tp mmg kompem mahai!
Tak jumpa kedai, meggi ja aku tibai… ;p
Tp bila pikiaq blk, Ramadhan dh nk mai…
Tgh summer, siang pjg mlm sejengkai…
Tgk waktu soq dia, mmg gila bapak awai…
Mkn pepagi buta, mana aku nk gapai…adeh!

Aku menulis 1 email ke HR, baget cuba memberanikan diri…
Meminta kebenaran utk tgal di apartment sendiri…
Mmg ini berlawan dgn surat yg diberi…ish, nk lawan company guideline ni!;p
Dlm fikiranku, di apartment ada peluang utk masak sendiri,
Pandai2 la cari nnt walopun masak xreti…;p
“If this cannot be done, it’s OK” antara ayat penyedap hati ;p
“Your consideration is highly appreciated” aku akhiri…
Aku dpt reply dr HR lepas 3 hari…
Memandangkan email yg ku hantar penuh ranjau berduri, ;p hahaha
Mesyuarat ditamatkan dgn APPROVAL diberi… ALHAMDULILLAH… =)
Tp, approval ini, hnya utk insan bernama Mohamad Hafiz yg smart ini… ;p
“However, please be reminded that this approval should not be set as precedent case” mereka akhiri…

ALHAMDULILLAH…

Sememangnya aku sudah mencari apartment utk bln yg kedua…
Apa yg kupentingkan, jarak ke masjid dan ke kedai2 brgan mentah halal…
Alhamdulillah, DIA membuka jalan lg…
Ketika sedang mencari, ada seorg engineer disini menghampiri…
Katanya, adiknya ingin sewakan apartment di kwsn yg aku teliti…
Terus malam berikutnya, appointment dibuat dgn tuan empunya diri…

Lokasinya, hotel yg aku duduki dan apartment lebey kurg sama…
Jaraknya 10 minit jln laju, x smpai klo berdiri, 15 minit jln bersahaja…;p
Apa yg perlu, kebenaran utk masuk lebih awal…
Mmg tidak ditolak laa, ulam mendatang ketika pucuk dicita..
Apa yg pasti, duit kena tambah laaa…
“I’m not negotiable” ms mula2 bicara…
Alhamdulillah, DIA membantu stiap masa =)
Diskaun NOK 900 sebagai pengakhiran kata =) heeeee ;p RM 540 tu!

10/8/2010,
Alhamdulillah aku masuk ke apartment baru…
Sehari seblm aku dgn Ramadhan bertemu…
Suma yg berjln sgt lancar manadah kesyukuran aku padaMU =)
Cuma sedikit cabaran kitika membawa beg sebesar almari itu…
Pertama kali di bumi Norway ini, aku terasa peluh keringatku!
Bayangkan lah, aku tarik, pikul dan tanggung beg seberat 25kg spjg 20minit perjlnanku…

Utk pengetahuan suma, aku menyewa di tingkat atas skali…
Niat di hati ingin exercise setiap hari ;p
Haa, bila kena angkat 25kg, mmg terasa separuh mati!
Rasakanlah kononnya x exercise sejak menjejakkan kaki di sini!!! ;p
Nasib baik otot ketak2ku masih berfungsi ;p heheheee…
76 anak tangga aku berjaya tangani! =)
Tp logik la ada brenti2 ;p
Klo dak, Husin bolt aku berjaya kekangi ;p

Haaa, syg, baik exercise dr laa, nnt mai sini kena tangani 76 anak tangga !;p

Apartment fully furnished, Alhamdulillah suma dah ada...
Cabarannya, suma perkakas masak perlu disamak sblm diguna...
Satu kali air bercampur tanah, 6 x air mutlak, aku setelkan mlm itu juga...
Alhamdulillah, Allah sentiasa membantu...

Dlm usaha mencari tanah itu...=)
Sebuah taman di kwsn umah menjadi lokasiku...
Yg pd mulanya, kewujudan taman itu aku x tahu...

Blk dr opis, aku siapkan brg2 keperluan memsk...
Bwg, halia, cili, kicap, sos, garam, gula dan minyak...
Maaaakk aaai, brg xbyk, harga mmg mahai gila bapak... =(
Harga garam RM 6.50? mcm nk pitam sat ms memula tgk...
Apa nk buat, itu mmg sesuatu yg tersurat... =)
Alhamdulillah aku masih mampu utk suma itu =)
Haaa, ayam n teloqnya aku beli ari tu jugak! ;p

11/8/2010,
Ramadhan bermula...sbenarnya bermula Maghrib 10/8 itu...
Alhamdulillah aku ke msjid pd mlm itu...
Dlm perjlnan ke situ, seorg hamba Allah lalu di sebelahku...
“Assalamualaikum” aku memulakan kataku...
~ “Alaikumussalam” mgkin di sini xsuka akan perkataan ‘dan’ itu...
Is Ramadhan start tomorrow?
~InsyaAllah...
aku pn terus menyahut Alhamdulillah, terukir senyuman pd wajahnya...;p heheee(yes dh dpt!)
Terawikh pd mlm itu berakhir hmpir jam 12.00 tgh mlm...
Kerana Isyakku di sini jam 11.00 mlm...
Bjln pulang seorg diri di tgh mlm memberikanku pengalaman baru...
Stiap kali lalu di kwsn gelap, aku mempercepatkan langkahku...
Aku yakin syaitan dan kaumnya dirantai, tp seriau akan manusia yg kurg berakai... ;p

Alhamdulillah, 15 minit slps itu aku slamat smpai...

Perutku masih belum terisi kerana dr td sedikit bz...
Telur dadar, sayur kubis dan serunding daging menjadi habuanku...
Semuanya ku bahagi dua...
Utk sahurku di mana jam dikunci tepat jam 3...walopun waktu itu sudah jam 1...
Malangnya, pukul 3.20 aku terjaga, 3.30 waktu imsaknya...
Aku terus mengambil 3 bijik kurma dan meneguk air kosong yg tersedia...Alhamdulillah, DIA masih menjaga =)
Lauk yg td?aku simpan buat berbuka =)

Ayam kubeli niat di hati nak masak pedas Mama
Namun blender tidak disedia...tp batu lesung ada! Haha, omputih tumbuk smbal belacan aku rasa!
Xsanggup aku menumbuk bwg dan cili, walopn itu sejenis senaman lg ;p
Kira punya kira, aku rela bersenam mengusung blk pengisar...
RM 180 aku laburkan utk kemudahan hidup lg beberapa purnama...
Mmg blk Mesia akan kubawa walopn extra limit begku, ku xkira!! ;p
Buley jd hadiah kawen sesapa ;p hahhahaa

Hari pertama, jam 9.30mlm waktu berbuka...
Agak lama posa?pengalaman ini bgku sgt berharga...
Kenapa?kerana siangku lapang utk ku peruntukkan bersamaNYA... =)
Bayangkan 5.30ptg blk dr opis xdak nk wat papa...
Sempat kuselitkan masa ke msjid seketika...=) alhamdulillah
Pukul 7.30 baru ku mula segalanya...
Setel memasak jam 8.30, tp aku xtau apa rasa...
Br kutahu susahnya msk di bln puasa,
Ada lidah tak buleh merasa, ada hidung makruh hukumnya...
Mmg ku sedari pengalaman mmg sgt berharga...
Terima kasih MAMA, kerana memasak stiap kali berbuka! =)
Tp akhirnya, ayam masak pedasku ada berasa...Alhamdulillah =)
Juga skali lg suma laukku bahagi 2, itu pesan ibonda terchenta =)
Bagaimana ku tahu waktu berbuka?
Hanya jamku penentu masa...azan x didengari, tv mmg x ada yg mengamati...
Setelah 5 minit dr waktu sbenar iftar, aku mulakan dgn buah tamar...Alhamdulillah...



Jam 10.15mlm, aku ke msjid, niat di hati, iktikaf di msjid dpt pahala...
Iktikaf kat umah dok nk tgk facebook stiap masa ;p
Bacaan terawikhnya laju juga, tiada selawat di antaranya...
Witirnya juga berbeza...3 rakaat sekaligus, rakaat terakhir ada berhenti seketika...
Berhentinya setelah bacaan surah slps fatihah,ditakbir skali, setgh minit kemudian rukuk pula...
Doanya juga pendek, sependek "Rabbana atina fiddunya hasanah wa fil akhiroti hasanah waqina 'adzabannar"...

Alhamdulillah, kini sudah 3 hari aku menjalani ibadah puasa...
Apa yg kurasa?
Tidurku belom pernah selesa... ;p
Jam 12.30mlm tdo, jam 3pg mgkit, tdo blk sesudah subuh jam 4.15, jam 7pg mgkit utk ke kerja...=)
Namun sumanya pengalaman berharga...
Cuma hari ini, aku qada’kan tdo yg lama2,hehee...
Jam 10pg br ku betul2 jaga ;p

Jumaat lps, Solat Jumaatku yg kedua...
Tiba jam 2.45ptg, pintu msjid sudah berbuka ;p
Kali ini aku nmpak khatibnya, dimana mimbarnya cuma spt tangga...
Yg berbezanya, khutbahnya mmg skadarnya menurut rukunnya yg lima...
Jam 3.15ptg tepat, perkataan “Alhamdulillah” menandakan khutbah bermula...
Slesai “Ittakullah” dan sepotong ayat Al-Quran, khatib duduk sbg selesai khutbah yg pertama...
Suku minit kemudian, khatib bangkit utk khutbah yg kedua...
Selesai berselawat, khatib berdoa sbg pengakhiran khutbahnya...
Aku lihat jam di tgnku, khutbahnya x lebih dr 4.83826 minit...;p
Patut la Jumaat lps aku termanggu-manggu...
3.30ptg, solat Jumaatku selesai...
Alhamdulillah, satu lg pengalaman baru ku gapai...=)


Sedikit gambar ku disini...




Yg sedang berdiri itu khatib, smbil memberi khutbah...

Itu adalah masjid, di mana masjid di sini terletak dlm bangunan...

Dari luar apartmentku...bgnan merah klo ada sesiapa nk mai beraya naa... ;p

Tanah yg ku ambil dr taman berhampiran...mudah2an tanah ini suci bersih, amin...

Setelah selesai meyamak skali dgn air bercampur tanah...

Ini adalah bekalan perangku ;p

Ini juga, klo dibenarkan membawa brg mknan perang yg sejuk =)

Ini adalah bilik airku, nk basuh berak, terpaksa tarik shower mandi ;p
Depa sini beristinjak dgn tisu, kurang konfiden aku!

Ini adalah ruangan dapurku...medan perangku jua ;p

Ini adalah ruang tamuku...klo kengkwn dtg beraya, meja itulah saja yg ada...
Tp klo ada rezeki, insyaAllah ada kuih raya ;p

Ini adalah bilik tidoku...adeh, x rotate plak ;p
Buley bergolek n berpusing 360 darjah! =)
Ini adalah almari baruku =)

Almariku lg ;p
Ini adalah jln ke ruang tamu di mana ruang berdiri ketika memasak...

Ini adalah rak kasutku...Kasut2 lain aku simpan, takut hampa nk curik ;p

Blender baruku!

First time menggunakan dapur setelah macam2 punat aku tekan utk menghidupkannya...

Lauk dinnerku di kala jam 1 pg ketika 1st masuk umah itu...

Lauk ayam pedas kononnya resipi MAMAku, mmg xsama rasanya! ;p

Lauk berbukaku pada 1 Ramadhan =)

Lauk berbukaku ketika 2 Ramadhan...

Ketika masak sup ayam dan sayur kacang bendi ;p

Lauk ketika berbuka 3 Ramadhan...

76 anak tangga yg menjadi rutinku =)
Sumber exerciseku!!









5 comments:

wah..lauk2 ayam masak merah abg tu nampak sangat menarik...rasanya pun mesti best macam yang penah abg masak first dulu tuk syg....

conclusionnya:Suamiku pandai memasak =)

hehe..BJ masak...tanhniah bj..tp rase dia tu sedap ka?? hik hik hik..
wei..aku tgk umah hang mmg best la..cantik n moden..bapa sewa wei??

erk syg?sini ramuannya xsama ngn Mesia yer syg, sosnya dicampur tomato n cili =(...tp bhn mentahnya sama laa, iaitu ayam ;p mmg rs agak lain sbb sini xdak cili kering, so masak pakai cili idup,huhu..tp alhamdulillah ada rasa...hmm konklusi tu mcm slh ja..mgkin konklusinya lebey sesuai begini :suamiku suka melantak =)

Yanti, sedap ka dak aku sensorg ja yg mkn,hehehe...so aku taram jaa,tambah masa ni, mana leh rasa,hahha..sewa kat sini agak mahal, tp aku mcm dpt yg agak murah sbb aku dok pinggir bandar...sewa aku dlm RM 6000 sebln, studio apartment tgkat atas...klo tgh bandar, dlm RM 8000 sebln...klo hg nk mai beraya bgtau laa ;p

haha asyikin, seronok aku bace crita laki hang kat sane.. mmg selalu tggu entri die.. yela aku xdapat g.. dapat bace pun jadi la.. haha.. salam ramadhan

Salam Adam, salam perkenalan...juga salam Ramadhan...sy juga baca blog anda setelah nmpak ada komen ;)

Kita pernah berada dlm satu bot yg sama...atau bot kita meredah lautan yg sama...

Pernah dgr:

It isn't what you have,
or who are you,
or where are you,
or what you're doing,
or what you're going to do,
that's make you Happy or Unhappy
~It's what you think about~

Skadar perkongsian...Smoga idup kita suma diredhaiNYA,amin..