You Will Never Walk Alone...(",)

SELAGI ALLAH DI HATIMU, SETIAP MASALAH ITU BUKANLAH BEBANAN TETAPI MERUPAKAN UJIAN DAN TARBIYAH DARINYA..... REMEMBER ALLAH S.W.T ALWAYS, AND YOU WILL NEVER WALK ALONE...


Hafiz & 'Asyikin...=)

Daisypath Anniversary tickers

Arini genap 2 mgu aku di perantauan...
Perasaan?
Hujan emas di negara org, hujan batu di negara sendiri...=)
Mmg selayaknya ia bergelar peribahasa...
Mmg mendalam makna kata org tua-tua...
Mmg hanya yang berpengalaman mampu bicara tentangnya...

Jumaat lepas, solat jumaat pertama aku di sini...
Setelah jumaat sebelum ini, msjid belum kutemui...
1.23pm waktu Lohor di sini...lebey kurg Lohor di Malaysia...
Mengapa Lohor?
Menjadi orang ISLAM, mesti lengkap Isyak, Subuh, Lohor, Asar dan Maghrib =)
Tertinggal, mgkin jd org SLAM, atau ISAM atau SAM ;p

Jam 1 tghari, aku cuba masuk ke dlm msjid... berkunci!
Alamak, jam aku rosak!itu yg pertama kufikiri...
Namun jam pertama kubeli dgn gajiku ini masih berfungsi...alhamdulillah
Rupa2nya, msjid dibuka jam 2pm...kenapakah?
Aku dibenarkan masuk jam 1.45, org pertama msuk masjid slps pemegang kunci...haha
Peerrghh, kali pertama buka msjid solat jumaat dlm hidupku! =)
Rupa2nya lg, Solat Jumaat jam 3.15pm...pulok dah?
Aku x pasti kenapa...
tp mgkinkah ianya seperti di Egypt yg pernah ku terkejutkan jua...
Solat jumaat berbeza2 masa...
Sepjg waktu Lohor,setiap msjid seperti mengambil gilirannya...
Mgkin itu juga dipraktikkan di sini...aku masih cuba selongkari...
Tp yg pasti, klo mengetahui gilirannya, x sempat solat pd waktunya, cr msjid yg blum solat Jumaat!
Negatifnya, pasti ramai yg akan ambil smbil lewa =(

Qurannya juga berbeza...mgkin bukan dr mazhab shafie...
Jd, hanya surah2 lazim yg kuyakini utk dibaca... ;p
Yg peliknya, aku tak tahu bila khutbahnya...
Apatah lg utk berdoa di antara yg duanya...
Azan pertama berkumandang jam 2...menandakan msjid dibuka mungkin...
Jam 3 ada seseorg seolah2 memberi ceramah...
Bahasa ibunda mereka, yg aku paham, “Ramadhan”... “Ramadhan” ;p
Klo xphm gak yg tu, mmg sja xmau posa!! ;p

Kemudian dia menamatkannya tepat jam 3.15...azan lg skali...
Suma org melihat ke skrin di tepi...
Lg terpapar bahasa ibunda yg aku sukar fahami...
Pd ms yg sama, terdengar suara samar2 di speaker berbunyi...
Khutbahkah itu?hmm...
Tiba2 iqamah memecah sunyi...
Suma org kelam kabut bgn berdiri...
aah sudah, cuak aku, kang dorg solat sunat plak!
Rupa2nya dh msnya Solat Jumaat, Alhamdulillah...tp mana imamnya???
Skali imam dok tgkat atas daa...mknanya khatib dok atas gak laaa...hmmm...
Ku sangkakan tgkt atas utk muslimat...adeh!
Next week, aku ke atas pulak!at least ada mission!hehe =)

Wiken baru ini, lagi sejarah tercipta!
Aku hnya duduk di hotel sepjg ketika...
Upgraded to business class room, movie English tersedia...
Ni klo aku dok lg lama, mau diupgrade smpai suite istana...
Klo masih di bilik lama, Norwegian language penuh di dada...
Aku tulis blog, hampa suma xleh baca.... ;p

Lunch and dinner...
Sambal tempe ikan bilis mamaku...
Ckup merasakan aku di negara aku...
Rendang daging sebagai lauk sampinganku...
Sedap?mmg sedap dan mengenyangkan!=)
Alhamdulillah...

Aku aktif facebook tiba2,haha...
Betul, memory lama menggamit nostalgia...
Sedih, sayu, gembira mahupun hiba...
Ckup suma prasaan memenuhi masa...
Dan yg plg penting, aku dan isteri ym sepjg detik ketika =)

Suatu masa, pertama kali masak nasi di sini...
‘Abg masak nasi setgh pot arini...’ketika ym...
“huh?!cukup ka setgh pot abg nk mkn?”
Soklan yang ckup senang...
Ckup utk mengganggu hatiku yg tenang...
Ckup utk membuatkan air mata jantanku bergenang...
ketika first time masak, mmg aku xtau mengagak...
mmg kemudian aku rasa xckup, tp puas skadar mengalas perut...
namun isteriku...hmm, itu lah isteri...
mengetahui apa keperluan sang suami...
walaupun sang suami tak menyedari...
walaupun blum sepenuhnya hidup skali...
walaupun masak bersama hanya sesekali...
Mmg la, ms isteri memsak, hg tunggu nak melantak!! ;p
Blk dr gheja, tgk2 mknan dh tersedia!
Msk nasi?ikut arahan yg diberi ja!! ;p
Mana nak tau byk mana nk dimasak??!!haa pdn dgn muka!

Terima kasih sesgt syg kerana menjadi isteri yg terbaik utk abg =)
Klo ku tahu akan dpt isteri sebegini, sesudah SPM akan kunikahi,hehee...
Terima kasih ALLAH...

Namun MAMA...tidak siapa boleh melawan...
Pasti sgt memahami anaknya...itu mmg sgt PASTI!
“angah jgn la dok simpan smbal tempe tu, mkn la jugak!nnt berkulat suma xleh mkn!”
Ketika berckp di telefon...
Tidak sepatah pn aku mengatakan aku xmkn...
Mama ku tahu yg aku masih menyimpan...
Bkn ku xnak mkn, cuma aku menyimpan utk Ramadhan...
Memastikan pahala puasaku dpt dikongsikan...insyaAllah...
Bagaimana mamaku tahu?
Kerana beliau seorg IBU, dimana letaknya syurgaku...

Air mataku ketika itu? nasib baik ada lengan bajuku...;p

Dan arini genap sethn skiranya aku masih bertunang...
Antara turning point dlm hidupku yg smakin bercabang...

Terima kasih ALLAH...
Terima kasih ibu bapaku...
Terima kasih Nurul ‘Asyikin Mohamed...yg kini bergelar ISTERIku...
Terima kasih kakakku...
Terima kasih adik beradikku dan ahli keluargaku...
Terima kasih sahabat2 yg juga keluargaku...

Terima kasih sumanya...


Foto ku disini?

Pemandangan siang dr bilik hotel tgkat 28 setelah diupgrade

Pemandangan Maghrib dr tgkat 28

Pemandangan siang dr tgkat 12 sblm diupgrade

Pemandangan mlm dr tgkat 12

Moske adalah Mosque.
MAN - TOR adalah Monday - Thursday
FREDAG adalah Friday
LORDAG adalah Saturday
SONDAG adalah Sunday
Dikirinya adalah masa masjid ini dibuka

Ini adalah contoh surah dr Qurannya. Qof nya seperti Fa. Baris depannya seperti koma.


Menu Malaysiaku yg pertama =)

Kebab daging yg pertama ku beli di sini =)

7 comments:

salam encik hafiz halin dan isteri.

aku tatau plak hang kat norway. siannya... berada lama training kat norway? aku ada kenal sebuah family yang transfer ke situ last year. cuma tak sure bandar mana.

tabahkan hati ye duk jauh-jauh dari family and MALAYSIA. semoga pengalaman itu mengajar kita sesuatu yang lebih baik.

anyway - kalau nak kad raya, habaq mai, aku kirim from dundee! :D

oh lupa lak, selamat pengantin (tak bape) baru untuk kami berdua! :D

*typo : kamu berdua laaarrrhhh...

p/s: puasa nak dekat dah...
p/s lagi: cuba check, aritu diorang kata leh nampak aurora even from south point of norway. subhanallah cantek!;)

Akmal shareela...ape khabar kamu di sana?aku attached kat Norway smpai end of the year jek...so, sja aa mengupdate wife aku dgn blog dia...yup, smaoga pengalaman menagajar sesuatu yg lebey baik, InsyaAllah...Aurora kat sini?aku kurg pasti, nnt aku check klo ade, tp bile eh,hehee...btw, bila ko nk blk mesia neh? n thanx for the wish!=)

salam.
biasanya komen utk kaksyikin. kali ni komen utk suami kaksyikin pulak.
percayalah pengalaman yg tgh dlalui skrg ni akan dikenang sampai bila2.

baca entri2 ni macam baca esei bm. bole dapat A kecuali utk ejaan x ikut bm sebetulnya tu. banyak isi cerita. heheh

Assila, ape khabar anda? maaflah klo penulisan sy mencacatkan blog kak syikin anda...sy tidak lah pndai menulis,skadar meng'update' kehidudanku di sini,huhu...lps ni sy buat entry pendek2 je ;p
Yup, pengalaman lama pn masih ingt smpai skang...smoga pengalaman mengajar kita erti kedewasaan dlm kehidupan ;p

erk....lepas ni entry kena panjang gak tau abg...hehehe....
klo pendek mesti banyak cerita yang terskip nanti n dah hilang kepuasan syg membaca.....=)

Baik lah syg...
klo ada menda nk tulih, maka pjg lah ia...
klo xdak apa nk tulih, mgkin xdak updatenya ;p