You Will Never Walk Alone...(",)

SELAGI ALLAH DI HATIMU, SETIAP MASALAH ITU BUKANLAH BEBANAN TETAPI MERUPAKAN UJIAN DAN TARBIYAH DARINYA..... REMEMBER ALLAH S.W.T ALWAYS, AND YOU WILL NEVER WALK ALONE...

Hafiz & 'Asyikin...=)

Daisypath Anniversary tickers

lots of things are really good to learn through pains =)


I asked for STRENGTH and ALLAH S.W.T gave me DIFFICULTIES to make me strong..

I asked for WISDOM and ALLAH S.W.T gave me PROBLEMS to solve..

I asked for PROSPERITY and ALLAH S.W.T gave me BRAIN N BRAWN to work..

I asked for COURAGE and ALLAH S.W.T gave me DANGER to overcome..

I asked for LOVE and ALLAH S.W.T gave me TROUBLED PEOPLE to help..

I asked for FAVOURS and ALLAH S.W.T gave me OPPORTUNITIES..

I RECEIVED NOTHING I WANTED BUT I RECEIVED EVERYTHING I NEEDED….

Alhamdulillah.....


salam...

novel terbaru dan terakhir darik tetralogi laskar pelangi..pengarangnya wajiblah andrea hirata..aku menanti dengan penuh sabaq (ya ka aku ni penyabaq) sebelum buku ni sampai Malaysia....nak komen banyak memang takleh sebab aku tak baca lagik tapi aku dapat merasakan ianya sangat menarik (cewah, cam kuat sangat ja instinct aku...skali tak best terpaksa gigit biskut gaklah...=P)....tapi aku letak jalah sinopsis..bahasa indonesialah plak...dan bila dah kuaq novel ni cukup lengkapkan koleksi tetralogi laskar pelangi aku....hehe...


MARYAMAH KARPOV

Penulis: Andrea Hirata
Penyunting: Imam Risdiyanto

Nukilan (cuplikan)
"Jika dulu aku tak menegakkan sumpah untuk sekolah setinggi tingginnya demi martabat ayahku,aku dapat melihat diriku dengan terang sore ini: sedang berdiri dengan tubuh hitam kumal, yang kelihatan hanya mataku, memegang sekop dengan gunungan timah, mengumpulkan nafas, menghela tenaga, mencedokinya dari pukul delapan pagi sampai maghrib, menggantikan tugas ayahku, yang dulu menggantikan tugas ayahnya. Aku menolak semua itu! Aku menolak perlakuan nasib pada ayahku dan kepada kaumku. Tuhan telah memeluk mimpiku, atas nama harkat kaumku, martabat ayahku, kurasakan dalam aliran darahku, saat nasib membuktikan sifatnya yang hakiki bahwa ia akan memihak kepada para pemberani"

Sinopsis
Keberanian dan keteguhan hati telah membawa ikal pada banyak tempat dan peristiwa. Sudut-sudut dunia telah dia kunjungi A Ling. Apa pun ikal lakukan demi perempuan itu. Keberaniannya ditantang ketika tanda-tanda keberadaan A Ling tampak. Dia tetap mencari, meski tanda-tanda itu masih samar. Dapatkah keduanya bertemu kembali? Novel ini menceritakan semua hal tentang Laskar Pelangi, A Ling, Arai, Lintang, dan beberapa tokoh dalam cerita sebelumnya. Tetap dengan sihir kata-katanya, Anda akan dibawa Andrea pada kisah yang menakjubkan sekaligus mengharukan
buku-buku asli karya Andrea Hirata
Hidup adalah mozek-mozek yang dicantumkan.....=)

subhanallah......besar sungguh kekuasaan Allah.....
Bulan bersama-sama dengan Mustytari (jupiter) dan Kejora (venus)berhimpun di dalam kawasan yang sama dan membentuk sebuah segitiga! seperti sedang tersenyum.
Bayangkan, walaupun ketiga-tiga objek ini dilihat seolah-olah hampir antara satu sama lain, tetapi dari segi hakikatnya tidak.
Cahaya dari Bulan mengambil masa 1.3 saat untuk sampai ke mata kita. Cahaya dari Kejora (objek sebelah kiri), mengambil masa lebih kurang 8 minit untuk sampai. Manakala Musytari yang dilihat itu ialah keadaannya 48 minit terdahulu!

assalamulaikum...

ni adalah album yang paling latest aku beli..dah lama gila rasanya tak beli album nasyid...semenjak aku bekerjaya yang dah hampir setahun, rasanya ni adalah album pertama aku beli beli dari duit gaji...huhuhu...bukannya tak dengar lagu tapi banyak lagi dok download dari membeli..kadang2 rasa keji gaklah sebab keja download ja...sepatutnya menyokong dengan membeli yang original....dulu waktu belum ada teknologi2 canggih ni memang banyaklah aku punya koleksi2...adakah teknologi yang bersalah?huhu..tidak sama sekali...

album ni album kompilasi lagu2 far east...memang tak wugi lah beeli..lagu semuanya best2....akan ku syorkan pada teman2 yang lain...dari track first sampai yang last insyaAllah ada manfaatnya setiap lagu tu...memberi peringatan pada kita ni....



album ni aku beli dekat sebuah kedai yang jual banyak buku2 agama kat carreour wangsa maju...banyak buku2 menarik dan album2 menarik kat kedai tu..tapi sowi aku tak ingat apa nama kedai tu..yang bestnya leh dapat diskaun klu beli kat kedai tu..=)

Hiburan Mendidik Jiwa....=)

assalamualaikum.....



entri kali ni memang dari blog org aku amik...http://nisanku.wordpress.com/2008/07/04/lelaki-itu-susah/#comment-79

aku tak kata benda ni betul dan tak plak aku kata salah sebab manusia ni bermacam2 ragamnya...tapi ada gak kot kebenarannya..=P...tapi terpulanglah pada kita camana nak mentafsirkannya......




Wahai kaum hawa, cuba hayati kata-kataku sejenak…


Jika kamu melayannya dengan baik, dia fikir kamu jatuh cinta kepadanya.
Jika tidak, kamu akan dianggapnya sombong.

Jika kamu berpakaian cantik, dia fikir kamu sedang cuba untuk menggodanya.
Jika tidak, dia kata kamu kekampungan.

Jika kamu berdebat dengannya, dia kata kamu keras kepala.
Jika kamu berdiam diri, dia kata kamu tak ada IQ tinggi.

Jika kamu lebih pintar daripada dia, dia akan jatuh air muka.
Jika dia yang lebih pintar, dia bilang hebat.

Jika kamu tidak cinta padanya, dia akan cuba mendapatkanmu bermati-matian.
Jika kamu mencintainya, dia akan cuba untuk meninggalkanmu.

Jika kamu beritahu dia masalahmu, dia kata kamu menyusahkan.
Jika tidak, dia tuduh kamu tidak mempercayainya.

Jika kamu cerewet padanya, dia anggap kamu seperti seorang pengasuh .
Jika dia yang cerewet pada kamu, itu kerana dia mengambil berat.

Jika kamu mungkir janji kamu, kamu tidak boleh dipercayai.
Jika dia yang ingkari janjinya, dia melakukannya kerana terpaksa.

Jika kamu menyakitinya, kamu sangat kejam.
Jika dia yang menyakitimu, itu kerana kamu terlalu sensitif dan terlalu sukar untuk dijaga hati.

Jika kamu mengatakan hal ini pada lelaki-lelaki, mereka pasti bersumpah semuaini tidak benar…


Semua manusia tak sempurna...belajar2lah menerima ketaksempurnaan orang lain..=)

assalamualaikum....


raya dah abis pun tapi baru rini nak upload gambar berhari raya dengan opismate...aku sempat gak berhari raya ngan aimi,iza ngan farah hari sebelumnya..memang meriah walaupun kami berempat ja..sori lin tak dapat nak bawak hang skali..jauh sangatlah....makan nya tak banyak pun tapi lebih kepada lawatan terhadap kengkawan2 yang dah berkawen...jalan2 umah yan ngan ayu yang dah kawen n pi gak umah izza......tapi gambar tak dak plak..nanti klu ada aku upload...
hari ni klu tak silap 4 buah rumah kitaorang pi...memang kenyang sangat...alhamdulillah....tapi yang penting bukan makan kan, ukhuwah tu yang penting... =)

gambar atas tu kat umah yan...




saja ja letak gambar cupcake ni...ni memang taraf amatur lah..ekceli aku tolong kak pah dahtu dia bagi aku conteng2 kat cupcake yang lebih2...dan aku bagi hasil tangan aku dekat fai(5)...banyaklah lagi perlu diimprove ni..comot n selekeh ja aku rasa hasil yang aku buat ni...huhu..sorilah kak pah, anak murid ni memang kurang memberangsangkan sangat hasil kerjanya....


assalamualaikum..


hari ni dah hari ke 13 di bulan Syawal..rasanya masih belum lewat kan tuk ucapkan salam aidilfitri buat kengkawan yang membaca blog ni..yang tak baca pun nak jugak mintak maap sebenaqnya..huhu....dan di kesempatan ni jugak, atas rasa diri ni tak penah sempurna dan tak pernah lari dari sebarang kesilapan, aku nak mintak ampun dan atas atas kesilapan kepada semua kawan2 yang penah mengenali diri aku...dalam kita bergelak ketawa, bersembang, berhujah, bercerita, bernasihat, bermain2 dan segala apa juga jenis aktiviti yang kengkawan penah lakukan bersama dengan aku, mungkin dalam tak sedar aku ada mengguriskan hati dan membuatkan korang rasa tak senang.tertoreh kat mana2 aku mintak maap yer...aku mintak agar dapat dimaafkan segala kesalahan yang aku lakukan...kira kita mula kembali dengan 0-0 yer....=)



mendayu suara, meniti angkasa..
alunan takbir mengulit pagi...
insan tersenyum tanda gembira..
lebaran mulia menjelma lagi kali ini..
di hari lebaran mulia ini..
jangan pula membuat dosa...
begitulah hakikatnya hari raya..
bergembira tanpa melupakannya...
Allah yang Esa
indah suasana dalam senyuman seluruh alam turut raikan...
bersyukur kepada Tuhan atas nikmat yang datang..limpahanNya...
ikhlaskan hati mohon kemaafan..
leburlah dosa di tapak tangan..
lupakan segala silap dan salah..
insan bersatu membina ummah...

lagu atas ni nowseeheart,raihan,rem ngan ajai nyanyi klu tak silap...tak sangka aku leh ingat lagik lirik dia..tapi tak taulah klu tersilap..hehe...

Salam KemaaFan Di AidilFitri...=)

assalamualaikum....

aku dapat cerita ni darik blog nasrah..tq nasrah...

kalau kengkawan penah kecewa ka dalam bercinta memang elok sangatlah baca citer ni..tak yahlah nak sedey2 sangat sebab apa yang berlaku terkandung hikmah disebaliknya yang perlu kita singkap satu persatu kenapa benda tu berlaku..mungkin jugak disebabkan kelalaian dan kealpaan kita dalam mengharungi kehidupan...moga kita sentiasa diberi petunjuk olehNya...


.
Mana Satu Pilihan Hati
http://www.iluvislam.com/
oleh: aisyahhumaira
.
Saya bertanya kepada emak, “mana satu pilihan hati, orang yang sayangkan kita atau yang kita sayang? ” Mak jawab, “dua-dua bukan..” Saya tercengang..Mak mengukir senyuman. “Pilihan hati mak adalah yang sayangkan kita kerana Allah..” Saya menarik nafas dalam-dalam. “Macam mana nak tau orang tu sayang kita kerana apa?” Mak diam sekejap berfikir dan kemudian tersenyum. Rasanya mak dapat menduga apa yang sedang bermain dalam hati anak perempuannya. Mana mungkin saya mampu menyorokkan rahsia hati dari mak sedangkan sekilas saya pun mak mampu membacanya. “Yang paling tahu hanya Allah..” mak merenung dalam-dalam wajah anaknya. “Kerana hanya Allah mampu membaca hati hambaNya.. ” mak menyusun ayat-ayatnya. “Dan keikhlasan kerana Allah itu akan terserlah keberkatannya tanpa perlu sengaja ditonjokan oleh seseorang tu..” Saya memintas, “Tak faham..”
.
Mak menyambung “Cinta di dalam jalan Allah.. Bertemu kerana sama-sama mencari redha Allah..” Mak menyambung lagi, “begini, setiap insan yang bergelar manusia telah Allah ciptakan berpasang-pasangan. Rasa ingin dikasihi antara seorang suami dan isteri suatu fitrah. Automatik boleh ada daya tarikan magnet tu..” Wajah saya merah, sedikit cemas jika mak dapat mengesan gelora jiwa muda ini.. Mak menyambung “Setiap manusia telah Allah tetapkan rezeki,jodoh dan maut sejak azali lagi..Persoalannya ialah.. Siapakah jodohnya itu?” mak berhenti seketika. Saya tunduk malu, cuba menyorokkan rasa panas di pipi. Emak buat-buat tidak nampak.
.
Secret Admire
.
“Kakak, mak dulu masa besar ada secret admire.. Rajin betul dia hantar surat..Masa tu mak dah tahu yang bercinta sebelum kahwin ni tak halal..Dan masa tu mak tekad tak mahu layan sebab mak takut arwah tokwan kena seksa dalam kubur.. Mak sedar mak anak yatim, anak orang miskin, adik beradik ramai.. Mak nak belajar sungguh-sungguh.. Lama budak tu tunggu mak.. Akhirnya mak bagi kata putus, mak hanya akan membalas cinta dia jika dia sah suami mak.. Dan dia memang bukan jodoh mak, maka tak pernah dia menerima balasan cinta tu.” Mak merenung jauh. Saya merapatkan badan kepada emak, semakin berminat dengan kisah lama mak..
.
“Mak memang tak ada perasaan lansung pada dia ke?” saya menyoal sambil memandang tajam wajah mak. Emak ketawa kecil. “Walaupun mungkin ada, mak tak pernah bagi peluang pada diri mak untuk mengisytiharkan perasaan tu.. Mak takut pada Allah. Mak bukan seperti rakan sebaya mak yang lain.. Mak, seperti kakak..” mak memandang saya sambil memegang pipi dan dagu saya. Kemudian tangannya mengusap rambut di kepala saya.
.
“Mak anak ustaz ustazah.. Tapi zaman tu ustaz ustazah nya masih berkebaya pendek dan ketat. Tok wan mak kiyai. Mungkin berkat doa keturunan sebelum ni yang soleh-soleh, hati mak tertarik sangat pada agama walaupun tiada sesiapa yang mendorong.. Bila di sekolah, mak pelajar pertama yang bertudung.. Mak membawa imej agama. Kawan-kawan dan cikgu-cikgu panggil mak dengan gelaran mak Aji.. Sebab zaman tu hujung 70an dan awal 80an tak ramai lagi yang bertudung betul menutup auratnya..Zaman tudung nipis dan nampak jambul. Kemudian kawan-kawan mak sikit-sikit ikut bertudung. Akhirnya kami semua dipanggil di perhimpunan. Kami dimarah guru besar kerana bertudung sedangkan ustazah kami bertudung tapi nampak jambulnya..” emak melemparkan pandangan ke lantai. “Selepas tu ustazah jumpa kami secara persendirian. Ustazah kata dia tak mampu nak pakai seperti kami. Dia suruh kami teruskan..” sambung emak. Ada getar di hujung suara emak. Kisah silam perjuangan emak di sekolah dahulu sikit-sikit emak ceritakan pada saya. Itulah juga salah satu inspirasi kepada saya untuk bangkit semula setiap kali terjatuh ketika berjuang di sekolah dulu.
.
“Mungkin kerana personaliti mak, mak menjadi tempat rujukan kawan-kawan mak.. Jadi, bila mak nak ambil sesuatu tindakan, mak kena fikir betul-betul sama ada tindakan mak tu akan menyebabkan Allah marah atau tidak. Mak ayah berdosa tak? Dan maruah pembawa agama terjejas tak? Kalau mak membalas cinta si lelaki tadi, bermakna mak sedang menconteng arang di muka-muka pembawa-pembawa agama. Orang akan pandang serong terhadap orang yang bertudung sedangkan kesilapan tu hanya seorang dua yang buat. Besar fitnah akan timbul apabila orang-orang agama mengambil ringan batas syariat duhai anak..” mak menelan air liurnya. Saya diam. Fikiran saya sedang cuba memahami maksud mak saya. .
.
Adakah ia suatu diskriminasi?
.
“Kakak.. Jatuh cinta perkara biasa. Apabila kita jatuh cinta pada seseorang, itu tandanya ada sesuatu keistimewaan pada seseorang tu. Apatah lagi orang yang kita jatuh cinta tu di atas jalan dakwah ni..Tetapi kita kena ingat.. Kita tak akan dikahwinkan dengan seseorang atas sebab jatuh cinta atau saling cinta mencintai.. Bercouple mungkin.. Tetapi bukan berkahwin.. Kerana kita berkahwin dengan jodoh kita, jodoh yang Allah dah tetapkan sejak azali.. Dan tak mustahil orang yang kita paling benci itulah jodoh kita yang kita akan dikahwinkan dengannya..” Tiba-tiba air mata saya mengalir. Argh! Ego saya kalah bila mendengar hujah emak. Emak meneruskan, “Allah itu Maha Adil.. Dia tak pernah menzalimi hambaNya..Sesungguhnya, yang selalu menzalimi hambaNya ialah diri hamba tu sendiri.. Sebabnyam hamba tu degil. Dia mahukan yang bukan haknya, yang bukan milik dia. Mencintai seseorang tidak semestinya memilikinya.
.
Dalam Islam, kita dah diajar untuk saling mencintai antara satu sama lain seperti diri sendiri.. Jadi apabila kita mencintai saudara perempuan, kita bebas peluk dia. Tetapi bila dengan lelaki, kita ada batas-batasnya. Orang kafir kata batas-batas ini suatu diskriminasi, tetapi sebenarnya batas-batas syariat itulah yang memelihara kehormatan seorang lelaki dan seorang perempuan. Cuba kakak renungkan, kita mengenali seorang insan yang amat baik, sempurna agamanya dan rajin. Lalu kita jatuh hati padanya. Ditakdirkan jodohnya dengan insan lain, kita pula dengan yang lain.. Tetapi itu tidak bermakna ukhwah antara kita dan dia terputus.. Kita dan dia sama-sama mencari redha Allah.. Kita dan dia masih boleh sama-sama bekerjasama untuk mencari redha Allah.. Perbezaannya, dia halal untuk isterinya sedangkan untuk kita, dia tetap lelaki ajnabi seperti yang awalnya.” emak berhenti seketika..
.
Bukan luar biasa
.
Tentu kering tekak emak menerangkan kepada saya persoalan hati ini. “Kakak.. jadi di sini mak nak kakak faham, jatuh cinta bukan perkara luar biasa.Dan berkahwin pun bukan suatu jaminan untuk tak jatuh cinta pada lelaki lain.. Kerana itulah ramai isteri yang curang, suami yang curang.. Ada orang tukar pasangan macam tukar baju. Apa yang penting ialah kita kena perjelaskan pada diri kita supaya setiap kali kita jatuh cinta, jatuh cinta itu kerana kita jatuh cinta kepada Pencipta dia. Kita bagi tau pada diri kita berulang kali yang kita mencintai Allah, kerana itu kita mencintai si dia. Letakkan Allah sebagai sempadan hati kita, segala perkara yang kita cintai dan sayangi termasuk mak abah adalah kerana mencintai Allah.. Dan apabila kita membenci seseorang atau sesuatu, beri tahu pada diri sendiri berulangkali yang kita benci sekian-sekian hal kerana Allah semata-mata.. ”
.
“Kakak.. Hati kita ni walaupun dalam dada kita sendiri, ia tetap bukan milik kita. Kita tak mampu untuk mengawalnya.. Hanya Allah yang boleh memegangnya.. Sebab tu kita kena dekatkan diri dengan Allah.. Sebab kita nak dia pegang kukuh-kukuh hati kita. Bila dia pelihara dan masuk dalam hati kita, itulah nikmat lazatnnya bercinta. Masa tu biarpun satu dunia menyakiti kita, kita tak rasa sakit sebab kita asyik dengan nikmat bercinta dengan Allah..Bercinta dengan Allah sangat berbeza dari bercinta dengan manusia. Kerana tentulah pegalaman bercinta dengan lelaki kaya,rupawan, sempurna dan bijaksana tak sama rasanya bercinta dengan lelaki miskin, hodoh,cacat dan dungu.. Betapa nikmatnya cinta Allah, hanya mereka yang pernah merasai sahaja yang mampu mengerti. ”
.
Redha
.
“Kakak.. Walau siapapun jodoh yang Allah hantarkan untuk kakak, terimalah dengan hati yang redha.. Tak mustahil dia adalah orang yang kita benci. Kalau yang kakak sayang, tak jadi hal lah.. Tapi kalau dapat yang kakak tak nak, lantaran kelemahan yang ada pada dia, ingatlah bahawa dalam diri setiap insan telah Allah ciptakan dengan kelebihan masing-masing. Dan mungkin kakak ada kekuatan yang dapat mengubah si lelaki tadi supaya hidup dia bermakna dan mungkin kakak sahaja yang mampu mencungkil kelebihan yang ada pada dia.. Mungkin juga si lelaki ini ada sesuatu kelebihan yang kakak sangat-sangat perlukan yang satu dunia tak mampu bagi pada kakak.. Alangkah bertuahnya kakak kalau kakak mengerti setiap pemberian Allah dan belajar untuk bersyukur.. ” Sekali lagi berjuraian air mata saya turun. Terasa lemah lutut hendak berdiri.
.
Emak menarik tubuh saya dan memeluk erat. Pelukan emak sangat-sangat kuat. “Emak dah didik anak emak dari belum lahir untuk mencintai Allah.. Sekarang emak serahkan anak emak yang mak sayang sangat ni pada Allah untuk Dia pelihara..” Emak mengakhiri kata-katanya dengan suara sebak dan air mata yang mengalir ke bahu saya.
~the end~

"Wa makaru wa makarALLAH, wallahu khairul maakirin"
~kita merancang, ALLAH juga merancang, namun, DIA lah sebaik-baik perancang~
.

Selagi Allah di hati hidupkan pasti sentiasa tenang.......=)

Laskar Pelangi The Movie
(darik novel feveret aku...Laskar Pelangi)
assalamualaikum...

citer ni memang membuatkan aku sangat teruja tuk tengok..tapi lambat lagiklah aku akan dapat tengok sebabnya kat indonesia pun 25 september ni baru nak kuaq kat wayang...tapi aku akan bersabaq...hehe...aku tengok trailer pun dah macam best, tapi aku tak nak letak high expectation sangat sebab nanti takut keciwa plak bila tak menarik sangat macam filem ayat2 cinta....novel memang best tapi bila jadik movie agak kureng bagi aku....huhu...alangkah baguihnya kalau penerbit filem malaysia ramai yang buat filem2 yang memang boleh bawak kesan dalam kehidupan masyarakat kita...
.
.
Iran bagi aku memang pandai buat filem pasai kisah hidup rakyat ni..filem "Children of Heaven" (klu aku tak silap memang darik Iranlah...klu salah tolong betuikan) memang menginsafkan betul tentang erti kehidupan bagi orang2 yang kadang2 agak kurang berkemampuan darik segi material...citer pasai sepasang kasut yang dikongsi oleh dua orang adik beradik tapi cukup aku berasa sangat bersyukur dengan segala apa yang aku ada sekarang....erm, klu di Malaysia, filem2 dia bagi aku kadang2 memang tak bagi banyak sangat makna sebabnya lebih kepada hiburan...ops sori terkutuk tapi tu juz pendapat aku yang tak expert pun tentang filem...tapi alangkah baiknya jika setiap filem yang dihasilkan tu mampu tuk mengajak kita mengingati DIA dan bukan sekadar tuk hiburan semata2.....
.
.
huhu..tapi aku pun tengok gak filem afdlin shauki sebabnya aku suka kalau dia berlakon...kawan2 pun pelik klu tengok aku dok gelak ja, padahal kadang2 tu tak daklah lawak sangat, tapi entahlah, afdlin memang best...=) bukan semua orang boleh buat orang ketawa, anugerah Allah jugak tuk dia sebabnya dia ada sense of humor yang sangat menceriakan aku bila tengok dia berlakon...dia berlakon iklan petronas pun aku suka, dalam dok sedih tu pun still aku nampak humor kat dalam diri dia....lagipun setiap orang ada kelebihan masing2...
ni plak adalah link tuk tengok trailer laskar pelangi tu....
.
.
erm, dok citer pasai filem, tak sedaq plak kita skang dah masuk 15 Ramadhan...huhu..cepat betui masa berlalu..tapi aku rasa belum ada banyak perubahan pun dekat diri aku sepanjang 15 hari yang berlalu ni...rasa ralat betui dengan diri sendiri....buat kawan2 yang len, kejarlah betui2 10 malam terakhir tu, sebab tahun depan untung nasib kita belum tahu lagik camana....(peringatan tuk diri sendirik jugak)...apa2pun berusahalah tuk yang terbaik bagi diri sendirik...
"try our very best, and let Allah complete the rest"
.
.
so, tu jerlah entry tuk kali ni...tetiba ja citer pasai filem...tak penah pun aku sangat teringin nak tengok citer2 ni tapi Laskar Pelangi ni memang buat aku teringin sangat nak tengok....
.
.
tambah skit lagik...hehe...ost from laskar pelangi the movie...
.
Lirik Laskar Pelangi (Nidji, Ost. Laskar Pelangi):
......................................................
mungkin adalah kunci
untuk kita menaklukkan dunia
telah hilang
tanpa lelah sampai engkau
meraihnya
.
laskar pelangi
takkan terikat waktu
bebaskan mimpimu di angkasa
raih bintang di jiwa
.
menarilah dan terus tertawa
walau dunia tak seindah surga
bersukurlah pada yang kuasa
cinta kita di dunia
.
selamanya…
.
cinta kepada hidup
memberikan senyuman abadi
walau ini kadang tak adil
tapi cinta lengkapi kita
.
laskar pelangi
takkan terikat waktu
jangan berhenti mewarnai
jutaan mimpi di bumi
.
menarilah dan terus tertawa
walau dunia takseindah surga
bersukurlah pada yang kuasa
cinta kita di dunia
.
selamanya…
.
dan ni ada skit lagik aku amik plak darik lagu baru fareast duet ngan inteam tajuk explorasi..tapi still cerita pasai pelangi....really meaningful aku rasa..tapi pandai2lah kita tafsir sendiri sebab manusia ni macam2 dan depend macam mana kita mengambil iktibar atas apa yang berlaku...
.
"Bukan mudah, melukis pelangi di langit yang tertinggi,
tanpa hadir gerimis dan sinar mentari"
.
Selamat menunaikan ibadah di bulan penuh barakah ini...





assalamualaikum...
Alhamdulillah, dengan limpah rahmat dan kasih sayangNya dapat lagi kita semua bertemu dengan Ramadhan dalam keadaan sihat walafiat..dan kita masih diberikan peluang untuk mendekatkan diri kepadaNya, memohon keampunan dan membuktikan rasa cinta kepadaNya....

bercakap tentang Ramadhan, mesti tak dapat lupakan saat waktu berbuka dan bertarawih,dan kenangan paling best adalah zaman2 belajar di usm...aku dengan kawan2 suka jugak berbuka di masjid usm sebab makan free kan..hehe..tapi ekceli bukan makan free tu yang sepatutnya kita kejar sangat dan yang patut dikejar adalah masa-masa yang lebih banyak dapat dihabiskan tuk beriktikaf di masjid...kitaorang akan ke masjid biasanya pukul 6.30 dan lepas dah amik makanan, banyak masa leh habiskan tuk membaca helaian2 suci yang kadangkala di bulan2 biasa hanya beberapa helai dapat kita baca dalam satu hari dan kadangkala tu hanya beberapa ayat saja sempat dibaca..huhu....


.makanan tuk berbuka sememangnya adalah nasi berlauk yang memang terasa sangat nikmatnya walaupun kadang2 bila pi lewat ke masjid nasik dah nak abis pun lauknya dan tinggal kuah ja..tapi kuah dan nasik pun dah rasa sedap sangat sebab tengah lapar...mungkin time nilah boleh mengajar kita macam agaknya perasaan org yang kadang2 makan pun tak cukup...lepas ja berbuka, semua akan solat maghrib berjemaah dan majoriti student yang tak dak apa2 hal urusan akan terus berada dalam masjid untuk menunggu waktu bagi menunaikan solat isyak dan tarawih....waktu2 nilah boleh dilakukan dengan pengisian2 yang sepatutnya....tarawih kat usm dulu 8 rakaat ja tambah dengan 3 rakaat witir...dan biasanya akan ada sedikit tazkirah selepas solat sunat selesai.....dan paling tak boleh lupa kitaorang ada jugak ustaz kegermaran tuk jadik imam..memang sejuk ja dengar bacaan ustaz tu....aku rasa kawan2 aku still boleh ingat ustaz mana satu tu...
.
dan bersahur plak, selalunya kitaorang bersahur kat bilik jalah....untuk sepuluh malam terakhir, ada jugak disediakan makanan tuk bersahur sebab masjid usm akan dihidupkan dengan qiyamullail....aku tak sempat nak merasa malam2 terakhir ni disebabkan oleh beberapa sebab2 tertentu...huhu.....memang rasa rugi sangat....kadang2 aku ngan kengkawan bersahur jugak kat kedai2 mamak terpilih yang dekat2 dengan usm dan pilihan kitaorang semestinyalah subaidah...hehe....makanan feveret plak, sungguh kurang berkhasiat..apa lagi klu bukan megi goreng subaidah...setakat ni dah banyak kedai mamak aku try megi goreng tapi belum lagi jumpa sebest tukang masak subaidah tu goreng...harap2 tak daklah dia jampi apa2 pun kat megi goreng tu sampai aku dah teraddicted...huhu......


memang bulan Ramadan sangat mengingatkan aku pada usm sebabnya kami belajar macam2 benda dalam bulan ni..berjihad tuk mencarik ilmu di bulan barakah ini walaupun tidaklah setanding dengan bagaimana Rasulullah berjihad di medan perang dalam bulan Ramadhan, namun ianya tetap sedikit sebanyak mengajar aku pada erti kesabaran...berbuka dengan seadanya berbanding kalau berbuka kat rumah yang memang banyak hidangan akan terhidang, bersahur pun kadang2 bangun, kadang2 sedar dah azan subuh....huhu..tapi semua pengalaman indah zaman2 menuntut ilmu.....
.
Ramadhan hanya datang sekali dalam setahun, seharusnya kesempatan yang ada ni kita pergunakan dengan sebaiknya...mungkin jugak ini adalah Ramadhan terakhir tuk kita...
.
Sabda Rasulullah s.a.w
"Sesungguhnya telah datang kepada kamu bulan Ramadhan, Bulan yang penuh berkat. Allah telah fardukan ke atas kamu berpuasa padanya. Sepanjang Bulan Ramadhan itu, dibuka segala pintu syurga dan ditutup segala pintu meraka dan dibelenggu segala syaitan"
Lastly..tahniah buat usm yang muncul sebagai universiti apex pertama di Malaysia setelah bersaing dengan universiti-universiti lain..bangga jugak sebab penah belajaq kat sana...=) apa2pun biaqlah pembangunan akademik seiring dengan pembangunan akhlak...klu lahir generasi cerdik pandai pun yang seiring dunia akhirat....

Assalamualaikum…


Bulan lepas aku dengan kengkawan sempat menghabiskan masa selama hampir 3 jam jugaklah buat lawatan ke zoo negara. Ni semua idea Kak Malie sebab dia datang kl tuk archidex dan dah boring nak g jalan2 ke mana2 shopping complex. Jadik dial ah yang buat decision nak melawat zoo…mulanya macam pelik gak tapi rupa2nya best gak melawat zoo ni…


Seingat2nya, last skali aku melawat zoo waktu umo 9 tahun kira2 16 tahun lepas..Ya Allah cepatnya kan masa berjalan..klu dikata tempoh 16 tahun tu panjang, aku yang dulu dak sek rendah skang dah abis laja pun sampai dah keja tapi tuk zoo negara tu tak Nampak sangat perubahan yang ketara..rasanya samar2 ingatan aku tetap kata keadaan zoo tu still macam sama dari dulu sampai sekarang..mungkin ada sedikit pertambahan dari segi haiwan2 yang ada kat situ lah kot..klu dulu zirafah tu hanya dua ekor, mungkin jugak dia dah beranak pinak dan ada 2,3 ekor anak….tapi environment zoo tu masih macam dulu, tu bagi akulah..tak taulah kalau korang yang melawat rasa dah tak sama….biaq lah zoo tu tak berubah tapi kita sebagai manusia perlukan perubahan atau dalam bahasa sedap skit reformasi….ops, ni bukan reformasi dalam politik tapi reformasi tuk diri kita sendiri….


camana reformasi tuk diri sendirik, kalau dulu solat slalu di lewat2 waktu sampai solat zohor tu 2,3 minit sebelum azan asar, mungkin nanti benda tu boleh diupgrade kepada lagik 30 minit sebelum asar, kemudian naik sejam, lepas tu satu setengah jam dan lepas tu kepada waktu2 awal bila masuknya time zohor...tu pun dah dikira satu reformasi yang baik...kita sebagai manusia biasa dan iman kita sendirik ada turun dan naiknya...bila rasa2 dah terturun perlu dinaikkan segera..supaya kita tak makin jauh dariNya....bila diuji baru tersedaq betapa dekatnya Dia dengan kita kalau kita selalu mendekatkan diri kita kepadaNya....


tgk apa yang kat belakang kami tu...lion king....=)


rasanya ni still zirafah yang sama yang aku tengok 16 tahun dulu...=P

sayangilah makhluk2 lain....=)
p/s klu korang nak melawat ke zoo..pilah...leh gak tgk kawan2 korang kat sana....hehe...


adik..adik ade belon buihla....jom main jom

kite lawan ek sape dpt masukkan buih ni dalam hidung ek bang

dah dah ..kite datang ni nak kejela..kang abah nak bg kamu makan ape

nilah kehidupan mereka...

hanya gembira untuk sementara

namun demi sesuap nasi

demi masa depan mereka

mereka perlu bersama membantu ayah mereka mencari rezeki

Ya Allah.. Ringankan beban mereka


gambar kat atas ni aku amik darik sebuah fotopages orang...klu korang nak tengok buka web ni http://onthespot.fotopages.com/
terkedu sekejap bila tengok gambar tu, sebabnya aku dulu dan mungkin kebanyakan kita tak payah melalui semua kesusahan macam dua beradik ni sebab kita dah banyak diberi kesenangan darik mak ayah..maka bersyukurlah dengan segala nikmat yang telah Allah kurniakan...selalunya manusia sewaktu dalam kesusahan dia lebih mensyukuri nikmat yang Allah s.w.t kurniakan berbanding bila manusia berada dalam waktu senang...memang patutlah sekali sekala kita ditimpakan dengan kesusahan kerana waktu itu kita lebih menghargai nikmat syukur kepada Pencipta...
moga kita semua tergolong dalam golongan insan-insan yang sentiasa bersyukur kepada Allah s.w.t tak kira waktu susah atau waktu senang....

Syukur itu banyak caranya....
taat beribadah, tekun berusaha...
saling membantu, berkasih sayang...
murah senyuman, hulur sedekah....
Marilah kita beramal bersama....
Rasa bersyukur kita tingkatkan....
(amik skit darik lagu Raihan...hehe)

Alhamdulillah di atas nikmat hidup yang Allah kurniakan....=)

salam....

saja ja buat test kat bawah ni...jawablah yer...aku tak kisah pun hampa tau skit,banyak or tak tau langsung pasal aku pun takpa...klu jawab semua salah pun takpa...bukan nya otak kita boleh ingat semua benda pun....
asalkan hampa semua ikhlas berkawan dengan aku dan tak tipu aku tu dah cukup bagus dan aku berdoa moga ukhuwah yang terjalin ni di bawah rahmat dan kasih sayang daripadaNya...ameen

click kat link ni dan jawablah soklan2nya....
http://www.truefriendtest.com/friendtest/1848093

ni plak result tuk org yang dah jawab
http://www.truefriendtest.com/scoreboard/1848093


Ukhuwahfillah.....=)

salam...

saja kali ni nak berkongsi gambar2 waktu aku attend kenduri kawen kawan2 yang agak rapat...moga diaorang bahagia sampai ke syurga dan dapat membentuk keluarga yang penuh sakinah mawaddah warahmah....sayang hampa semua....




hijreen..
stat kenal dia waktu second year dan boleh kamcing sebab otak dia gila2..
dia ni nampak ja ayu tapi brutal gak tu....
yang pasti klu dengan dia mesti asyik dok gelak ja sebab dia memang suka gelak...



yan (nurul azean)..
roomate waktu first year kat usm...
aku paling tak tahan klu tengok dia jalan...(sori yan terkutuk..Huhu) yang best kawan ngan dia sebab aku akan nampak matured bila dengan dia...

haizura...

zura ni memang sangat lemah lembut...cakap pun slow ja...hehe.....kenai dia sebab first year satu group dah tu plak dia ni org utara...

doa aku moga kengkawan aku semua ni menjadi isteri yang solehah...insyaAllah salah satu cara ke syurga itu adalah dengan mentaati suami..huhu...(aku doakan ni tuk diri sendiri jugak =).....)



Satu Misteri........
Brothers Reunited (Brothers ft Waheedah)

Hadirnya bak hembusan bayu
Meniup lembut dan mengusik kalbu
Dibuai lena hingga terlupa
Semuanya ditelan masa

Namun ada yang memelihara
Bunga-bunga cinta disemai dijaga
Kerna percaya pada kembangnya
Yang akan mewarnai dunia

Cinta...
Tersematkah di istana janji dua jiwa
Cinta...
Terleraikah di antara kaca dan permata
Atau saksi buta..
Rintihan hamba di malam yang gelap gelita

Mungkin bukan cinta biasa
Bukan jua helah pendeta
Yang memuja..
Yang terkecewa
Tampak kabus dipinggir senja

Terleraikah segalanya
Satu misteri di dunia yang fana
Namun harus dipelihara
Walau sementara tak mengapa

Yang tiada pernah memungkirinya janjinya...
Yang kekal untuk selama-lamanya...

kengkawan semua pernah dengar lagu ni? haha..mesti korang kata aku jiwang kan bila baca lirik lagu atas ni...tak kisahlah nak kata aku jiwang ka, suka layan blues ka tapi aku rasa penuh maksud tersirat.....

ekceli lagu ni memang citer pasai cinta lah..tapi nasihatnya adalah supaya kita semua pandai mencari,menilai,dan menghargai cinta..dan paling penting hanya ada satu cinta yang akan membuatkan hidup ini terasa indah selagi mana cinta itu ada dalam hati kita.....first time dengar memang aku tercari2 gak apa yang nak disampaikan dari lirik lagu ni, dan lepas dua tiga kali dengar baru dapat tangkap dan fahami....kadang2 walaupun sesebuah lagu tu tak dikategorikan sebagai lagu nasyid tapi selagi lirik yang disampaikannya tu membawa kepada kebaikan tu pun dah dikira dakwah...salah satu contoh lagu too phat ngan yasin tajuk Alhamdulillah tu...klu betul2 peminat lagu2 rap menghayati dan ikut terhadap apa yang disampaikan oleh lagu tu, memang sangat baguslah...

"Manusia meniti diatas cinta ILAHI untuk mencari cinta manusia dan menerima cinta manusia untuk menambahkan cinta kepada ILAHI.. OLeh itu, carilah cinta insan yang membawa kita kepada cinta ALLAH Yang Satu.."

tepuk dada tanyalah iman, cinta mana satu yang hati kita dahagakan belaiannya...=)



Minggu lepas, bersama dengan sorang sahabat baik sempat kami mendapatkan sedikit pengisian…huhu…ekceli dah lama sangat tak pegi mana2 program, bukannya bz sangat pun tapi buat2 bz. Sepatutnya waktu2 lapang yang masih ada ni patut dipergunakan dengan sebaik2nya..tapi tulah, manusia memang mudah lupa,alpa,leka,lalai dan apa2 ja lagi yang berkaitan dan aku salah sorang yang tergolong dalam golongan tu. Tapi aku mohon diberi kekuatan agar aku dapat keluar dari golongan2 tersebut..Moga kengkawan semua tidak termasuk dalam golongan2 tersebut..ameen…
Ingat lima perkara sebelum lima perkara

1. Sihat sebelum sakit…
tapi bersyukurlah bila sakit kerana itu merupakan tarbiyah dari Allah untuk kita sentiasa menghargai sepenuhnya nikmat sihat dan mempergunakan dengan sebaik2nya waktu sihat tersebut ke arah jalan yang diredhainya..sabar itu separuh daripada iman..=)

2. Muda sebelum tua…
ini pun kalau kita sempat untuk merasa tua..kerana ajal datang tak dak bagi2 apa isyarat..takdernya aka nada warna kuning kerana bila sampainya waktunya terus sahaja warna hijau dan waktu itu maka terpisahlah roh daripada jasad. oleh itu jangan lah tangguhkan apa2 saja perkara kebaikan yang kita nak lakukan, tapi sentiasalah tangguhkan perkara yang rasa2nya tidak mendatangkan faedah kerana setiap perkara kebaikan itu apabila kita niat sahaja sudah dicatatkan pahalanya tetapi suatu perkara keburukan itu akan dicatatkan dosanya apabila kita telah melakukannya..lihatlah betapa sayangnya Allah pada kita, dia bagi dulu kita kesempatan tuk berfikir terlebih dahulu sebelum melakukan sesuatu perkara yang bertentengan dengan apa yang disuruhNya..tapi kenapa kita susah sangat nak ikut apa yang disuruhNya…=)

3. Kaya sebelum miskin…
bersyukurlah dengan segala nikmat yang Allah dah kurniakan dan kalau2 rasa ada rezeki lebih tu mungkin bolehlah kita kongsi2 dengan orang lain yang kadangkala tak mampu...kalau kadang2 rasa macam tak cukup ja duit setiap bulan tu cubalah renung2 orang2 yang berada di bawah kita, tapi kalau ditenung orang yang lebih di atas kita mungkin kita akan susah sikit nak mengungkapkan rasa syukur tersebut..lagi perkra yang boleh kita renungkan ialah bila nak menderma kepada masjid dengan duit rm10 rasa berat sangat, tapi tuk dermakan kepada mana2 cinema tak pulak kita rasa berat, mungkin kita boleh munasabah balik diri skit2 kot.rasa2nya mesti ada tersilap skit mana2 suis rasanya…=)

4. Lapang sebelum sempit…
pergunakanlah dengan sebaik2nya waktu2 yang Allah kurniakan..kalau rasa2nya banyak waktu lapang mungkin boleh dicari ilmu2 bagi mendekatkan diri padaNya..

5. Hidup sebelum mati….
apabila meninggalnya seorang anak adam hanya tiga benda yang dibawanya yang boleh membantu iaitu amal yang soleh, sedekah jariah dan juga doa darik anak yang soleh…rumah indah bak istana,kereta yang cun melecun, atau apa2 sahaja harta dunia lain tidak dapat membantu kecualilah segala harta benda tersebut kita pergunakan ke arah jalan yang diredhaiNya…=)

Huhu..terlupa pulak nak bercerita tentang pengisian program minggu lepas…ceramah berkaitan dengan syahadah cinta dan panel2nya adalah ustaz-ustaz yang memang glamer dengan dakwah kepada non Muslim…ustaz mohd Farid Ravi Abdullah dan Ustaz John Lukas…Diaorang cerita tentang pengalaman sebelum dan sesudah mengecap nikmat paling tak ternilai apabila dapat mengungkapkan syahadah dan menyatakan cinta kepada Allah s.w.t dan RasulNya….kebanyakan kita mungkin tidak menghadapi ujian2 yang sebegitu hebat sebelum mengenal Islam kerana kita sememangnya dilahirkan ke dunia sebagai seorang Islam…Selalunya apabila sesuatu benda tu sangat sukar untuk dimiliki dan kita perlu berusaha dengan sepenuh tenaga,hati dan perasaan untuk dapatkannya ni akan lebih membuatkan kita menghargainya apabila kita dah dapat…

Daripada keseluruhan program dapatlah dibuat kesimpulan bahawa akhlak kita adalah merupakan jalan terbaik bagaimana untuk berdakwah kepada golongan non Muslim untuk menjadi Muslim. Rasulullah s.a.w sendiri telah menunjukkan akhlak yang sangat mulia untuk menarik orang kepada Islam. Kalau umat Islam sendiri lebih bangga bila dapat berpakaian macam orang barat, erm…tak taulah apa nak kata kan..camana nak suruh orang bukan Islam respek dan kagum pada indahnya Islam….Rasanya sekarang tugas kitalah sebagai Muslim untuk berdakwah skit2 walaupun tidak secara direct..maksudnya dengan mempamerkan akhlak yang mencerminkan diri kita sebagai sorang Muslim..Kalaupun tak mampu jugak, jangan sampai kita mencemarkan Islam tu sendiri sudahlah…Dah bersusah payah Rasulullah s.a.w berdakwah,berjuang,berperang dan bermacam2 lagik baginda dah lakukan untuk menyebarkan Islam dan supaya manusia dapat merasai nikmat iman termasuklah kita, janganlah kita pulak yang kadang2 tu tak menyumbangkan apa2 tuk Islam tiba2 nak mencemarkan pulak agama suci ni…Dahlah tak dak sumbangan tuk Islam, tiba2 pulak buat onar..huhu..malu rasanya….

Kalau kita sayangkan orang kita akan tunjukkan dengan perkataan,perbuatan dan sebagainya supaya orang tu tahu kita sayangkan dia dan macam tulah jugak kalau kita sayangkan Allah,Rasulullah s.a.w dan jugak Islam…zahirkan pada semua perbuatan kita bahawa kita memang sangat sayang pada Islam…Tunjukkan pada Pencipta bahawa kita sangat mencintaiNya dan kita sangat bersyukur dengan nikmat Iman dan Islam yang dikurniakanNya pada kita….Cuba ikut setiap apa yang disuruh dan tinggal segala apa yang dilarang....moga insyaAllah kita semua tergolong dalam golongan2 mereka yang medapat rahmatNya..

Akhlak itu lambang keperibadian Muslim….=)

assalamualaikum....

rasanya macam dah lama sangat tak menupdatekan blog ni..kadang2 tu idea ada tapi bila dah sampai ja di depan com,dan start menulis macam abis hilang ja idea..so...kali ni letak two image ja..the first image tu memang aku suka sangat..cam sweet ja..hehe..tapi bukannya image tu sangat yang aku nak korang tengok..tapi kata yang ada kat dalam image tu...

Allah Maha Mengetahui....Dan dia akan sentiasa memberikan yang terbaik tuk hambaNya...Kadang2 dalam hidup kita terlalu banyak mengeluh...maybe sometimes we got nothing we wanted but we received everything we needed.....




Hati ini mungkin tidak seteguh Sumaiyah, Jiwa ini mungkin tidak segagah Fatimah, tulus tidak setanding Rabiatul Adawiah, Jasad ini tidak setegap Masyitah, namun harapku berupaya mencontohi sedikit kekuatan jiwanya Sumaiyah, mencontohi perawakan mulia Mariam, mejadi wanita faqihah sebijak Aishah, menjadi mar'ah setabah hati Asiah, menjadi srikandi sehebat jiwa Sumaiyyah,Menjadi insan indah seanggun akhlak Rabiatul Adawiyah,menjadi isteri solehah setulus kasih Khadijah,semoga menjadi wanita dan kekasih idaman setiap kalbu pencinta Ar-Rahman



Namun, sedarnya di bahu kita terpikul beban perjuangan, Justeru memerlukan sedikit keteguhan hati, keberanian dan ketulusan, kegagahan dari setiap insan bergelar sahabat, Agar diri dapat terus istiqamah bersama dalam perjuangan Muslimah hari ini, mungkin kita tak sehebat muslimah solehah srikandi islam terdahulu, namun, kita masih punya upaya untuk mencontohi mereka sekadar termampu kita, terus berusaha bermujahadah dalam meraih redha dan kasihNYA, menjadi neraca sebagai muslimah hari esok, permata indah hiasan dunia sementara, menjadi calon solehah wanita bidadari syurga....insyaAllah..



"Ya Allah kau perkuatkanlah hati2 kami moga kami bisa menjadi penegak agamaMU dalam dunia penuh dugaan ini....Ameen..."



p/s: entry di atas amik dari blog dilah...penuh makna moga kita mampu melaksanakannya tugas sebagai khalifah Allah di muka bumi ini dengan sebaik-baiknya....

assalamualaikum....

pagi tadi bising sungguh sorang peminat fanatik MU bila MU dah menang bola piala2 juara2 kot(aku tak ingatlah full name piala tu)...apalah yang best sangat ngan MU tu pun aku tak tau....dah ramai sangat sokong MU jadi aku terpaksalah sokong CHELSEA plak walaupun dulu sekolah menengah aku pernah jugak terjebak dalam menyokong MU....haha..walaupun CHELSEA kalah tapi tu semua nasib ja...sebab MU menang pun panalti ja....(fanatic fan MU mesti bengang gila ngan aku...ops...)....setakat beza satu gol penalti tu ja tak dak efek banyaklah...len kali lawan mesti CHELSEA plaklah menang....
cukuplah cerita bola sepak luar..meh citer pasai bola sepak Malaysia....berkobar2 plak menyokong kedah bila tahun lepas dengan bergayanya kedah berjaya dapat 3 piala...Liga super, FA ngan Piala Malaysia...ish..ish.....aku plak yang bangga padahal tiket pun tak pernah aku sumbangkan...hehe...tapi yang best bila kedah tersenarai dalam 350 (klu tak silap) kelab terbaik dunia....berita ni aku cilok daripada utusan malaysia....
Kedah antara kelab terbaik



KUALA LUMPUR - Kejayaan merangkul ke- juaraan Liga Su- per dan persem- bahan cemer- lang dalam Pi- ala AFC membolehkan pasukan bola sepak Kedah berada di kedudukan 145 kelab dunia dalam rangking Statistik dan Sejarah Persekutuan Bola Sepak Antarabang- sa (IFFHS).
Lebih membanggakan kedudukan Kedah itu lebih baik berbanding kedudukan kelab bola sepak Eropah yang yang ternama seperti Aston Villa (156), Ajax Amsterdam (169), Manchester City (217) dan AS Monaco (282).

Rangking yang diiktiraf oleh Persekutuan Bola Sepak Antarabangsa (FIFA) itu menunjukkan kedudukan kelab bola sepak seluruh dunia dan pungutan mata berdasarkan pencapaian kelab di kejohanan utama termasuk liga domestik.

Bulan lalu, Kedah berada di kedudukan 266 dan melonjak 121 anak tangga dengan mengumpul 95 mata berkongsi mata dan kedudukan dengan sebuah lagi kelab ternama di Eropah, Feyenoord.

Dalam pada itu, Perak, turut melonjak 214 anak tangga menduduki tangga ke-264 daripada kedudukan 478 pada bulan lalu.

Sementara itu dua pasukan kelab serantau dari Singapura, Angkatan Tentera Singapura berada di tangga ke-81 manakala Home United FC menghuni tempat ke- 98.

Pasukan Liga Perdana England, Manchester United mengungguli rangking berkenaan di tangga teratas, diikuti Chelsea di tempat kedua dan Barcelona di tangga ketiga.

Kedudukan rangking kelab dunia itu boleh dilayari di lama web www.iffhs.de.
hehe.......aku tak minat bola sangat berbanding badminton tapi aku tetap penyokong kedah n...maybe chelsea gak kot....
Kedah..kedah pantang kalah...
walau sakit jatuh dan rebah...
Bangunlah lantas semula gagah...
mujur lalu melintang patah......(cam salah ja lirik ni)....=)

assalamualaikum...

entry kali ni aku lebih berminat tuk bercerita tentang kekalahan malaysia dalam piala thomas walaupun ada cerita lebih hot iaitu dr.Mahathir kuar darik umno....macam2lah politik m'sia, sejak lepas pr hari tu, kecoh sana sini....asalkan keamanan tetap dipelihara, biaqlah mereka nak bertelagah pendapat pun....=)
akhirnya China jugak yang berjaya bawak pulang piala thomas...walaupun m'sia tak menang tapi pueh hati gak at least m'sia tak kalah dengan bergaya pada china waktu separuh akhir..3-2 bukanlah kekalahan yang sangat memalukan...lagipun china dipenuhi pemain2 no 1 dunia....yang bestnya korea kalah...tu memang aku suka sangat sebab korea dah pakai taktik kotor...kononnya tak nak jumpa china pada perlawanan awal dan korea sengaja mengalahkan diri pada peringkat kumpulan dan yang bestnya korea kecundang jugak kat china waktu final...=p
a big claps tuk lee chong wei ngan beregu (fairuzrizwan(betul ker ar ejaan nama dia..huhu) ngan zakry latif) sebab depa menang waktu lawan China.....dan pasni yang pasti kita sedang mengejar gold medal for olympics.....kien keat ngan boon heong plak apa citer ni...macam banyak kekalahan ja...huhu.....dan hafiz, rasanya kena improve banyak kot...sebab slalu sangat kalah ni...(cakap memang senang..hehe..)
k...apa2 pun harap dapat malaysia nanti bawak balik emas waktu olimpik.....
MaJulaH bAdmintOn tuk MalaYsia....=)

assalamualaikum....
hari ni malaysia lawan China plak...ish..ish...harap2 menanglah yer...
3-2 pun jadilah.....tapi klu boleh 5-0 lagik bagus....chaiyok2 malaysia...


team malaysia....

JiKa KAu FikiRkAN kaU boleH,
Kau Pasti BoLEh MElakUkan...
JikA kAU FikiRkAN RAgu2,
UsAHA Mu TIDak Menentu....=)

assalamualaikum....

tiba2 hari ni nak bercerita pasai badminton plak...walaupun tak terrer men sangat..tapi aku suka men badminton...

salah satu sebab yang menyebabkan aku suka badminton ialah nilah satu2nya game yang slalu aku men dengan arwah waktu aku kecik2....darik dia jugak aku blajaq camana nak pandai men badminton....dan bila time piala thomas, kami akan tengok tv sama2....dan yang aku ingat, waktu aku tengok dulu penah m'sia menang..time tu m'sia jugak yang jadik tuan rumah.....

(Al-fatihah..Moga arwah ayah sentiasa dicucuri rahmatNya dan ditempatkan di kalangan mereka yang beriman....ameen)

memandangkan skang ni tengah hangat citer piala thomas ngan piala uber kat indonesia, tiba2 aku pun jadik teruja balik nak men badminton...tapi aku lagi teruja nak tunggu keputusan..riso ni klu m'sia kalah..tapi adatlah dalam permainan, klu dah ada yang menang mesti ada yang kalah...klu m'sia tak menang pun at least biaqlah dapat masuk final pun...tapi klu dah final mestilah nak menang kan....hehe...(tah hapa2 aku cakap ni)

setakat aku edit entry ni m'sia dah berjaya sampai suku akhir....klu menang nanti dapat masuk separuh akhir..... oklah tu dah separuh akhir....

pasni harap2 masuklah separuh akhir...

BeRsUkaN MenYihatkaN Tubuh Badan...insyaAllah...=)

“DisakitkanNya kita sekejab tapi cepat-cepat disembuhkan semula kerana cintaNya, disusahkan sedikit agar insaf, namun segera disenangkan semula, itulah belaianNya. Dimarahkan juga kadang-kadang kerana sayang, namun tidak lama kerana kasihNya. Dipanggil-panggil kepadaNya untuk meminta itu dan ini. Tuhan amat melayani hambaNya tetapi hamba langsung tidak peduli.”

baca jer mesej ni darik dilah kat ym tadi buat aku terpikir sekejap..tapi memang betullah....kita selalu sangat carik DIA waktu kita susah...dalam hidup waktu senang kita mudah lupa kat DIA.....tapi Dia tetap bagi kita rezeki dan sayang kita selalu....ada lagi satu quote yang aku suka...bagi aku menginsafkan...

"Kasih sayang itu milikNya...dia hadiahkan kepada kita untuk dikongsi dengan insan lain dan Dia berhak untuk menariknya kembali.....bukan kerana Dia membenci kita tapi kerana Dia rindu untuk mendengar rintihan hambaNya..."

tengok tu...memang bila susah kita akan carik Dia dengan penuh semangat...tulah manusia...(termasuklah aku)..tapi yang penting bersyukurlah jugak walaupun susah ja baru kita mencari, sebab tu tandanya kita masih ada iman...cuba bayangkan org yang bila susah ja rasa nak bunuh diri, rasa macam tak nak hidup....ni aku refer pada orang Islamlah....mana peginya pergantungan kita pada yang Pencipta.....nauzubillah, mintak dijauhkan kita semua dari jadi camtu......

waktu study dulu, aku suka bersembang dengan sorang classmate chinese ni...satu hari bercerita pasal sembahyang..dia kata dia sembahyang bila time nak exam ja.......hari2 lain dia pas ja kat mak dia tuk sembahyang bagi pihak dia...erm,nak tergelak pun ada bila dia gtau camtu tapi mana bleh gelak depan dia...pastu dia kata lagi bagi dia apa2 yang dia buat semua atas usaha dia..contoh if nak berjaya dalam exam, klu dia usaha dia dapatlah, if tak klu dia sembahyang pun tak dapat apa2 gak...huhu...tu pendapat dialah...tapi bagi kita yang Muslim ni, apa2 pun yang kita usahakan kenalah diiringi dengan doa dan tawakal pada Allah s.w.t....segalanya adalah milik Dia...Dia ada hak tuk bagi atau tak sebabnya, Dia lebih mengetahui mana yang terbaik tuk kita...

Persandaran makhluk hanya pada Tuhannya..
Tempat dia pasrahkan segalanya..
Jangan bersandar selain daripadaNya....

Pelihara Iman dan Amal.....=)

laskar pelangi....sang pemimpi....edensor....
pengarangnya....AndRea HirATa


ni adalah buku2 yang sangat aku suka....bagi aku sangatlah best citernya..penuh motivation....dan penuh dengan lawak2 yang sangat menyedarkan aku tentang betapa bertuahnya aku berada di Malaysia...

paling aku suka antara 3 buah buku ni mestilah laskar pelangi..tapi yang dua lagi tu pun best jugak..huhu..kesimpulannya ketiga2nya best cuma suka aku terlebih skit kat buku laskar pelangi tu sebab tu buku first yang aku baca......

buku ni adalah cerita benar pasal penulisnya..andrea hirata.....
camana kehidupan dia darik kecik sampailah berjaya abiskan master....citer tentang kawan2 dia yang 10 org yang dipanggil anggota laskar pelangi..semua citer ni berlaku kat pulau belitong dan pastinya kebanyakannya tempat adalah di indonesia kecuali bagi buku endensor yang citerkan pengembaraan tukang tulis buku ni mengembara ke eropah waktu dia sambung master......

aku sangat mengesyorkan kawan2 semua tuk baca buku ni sebab hampa semua akan lebih menghargai kehidupan bila hampa baca buku ni...klu kita rasa susah ada lagi orang yang lebih susah darik kita...buku ni bukannya nak buat kita bersedih tapi nak mengajar kita erti kehidupan dan lebih menghargai kehidupan serta kepentingan sahabat dalam meniupkan semangat2 waktu kita sedang belajar mendaki puncak harapan dan kejayaan.......

bacalah wei.klu hampa rasa tak best gtau aku sebab setakat ni belum ada orang yang aku promote suh baca buku ni kata tak best..tapi stat baca dari laskar pelangi dulu, then klu interested ngan citer tu baru beli sambungannya sang pemimpi dan edensor....dan aku agak yakin yang hampa akan beli buku seterusnya bila dah baca laskar pelangi.....

MEMBACA JAMBATAN ILMU....=)

erm..kadang2 terpikir sejauh mana kita ni sebagai seorang muslim atau muslimah mempraktikkan Islam dalam kehidupan dengan sebaiknya2...kalau solat sendiri kita tak jaga, tak yah nak cakaplah pasal benda2 len dalam Islam....klu solat tu betul2 dijaga insyaAllah benda2 lain pun dengan agak automatiknya akan terjaga....aurat, pergaulan dan segala hal yang menggambarkan sebagai seorang penganut agama terulung ini....

last tuesday, aku tertarik sangat dengan pandangan sorang lecturer chinese berkaitan dengan Islam...katanya " dalam banyak2 agama yang dah dia kaji dan lihat, bagi dia Islam adalah agama yang paling bagus dan sentiasa mengajar penganutnya tuk berdisiplin...dalam Islam setiap org wajib solat 5 waktu dan lelaki wajib kena pegi solat Jumaat...kalau agama lain mana ada..klu kristian setakat kena pi church hari ahad ja...."

tengok klu org bukan Islam pun boleh rasa kepentingan solat, kenapa kita yang Muslim ni tak reti2 nak jaga solat...(aku ingatkan diri aku jugak...hhuuuhu..sebab aku pun selalu ralit dengan solat)

lecturer chinese tadik siap pi buat kajian lagi pasai masjid sebab dia kata salah satu cita2 dia adalah nak bina masjid, tapi tak penah dapat walau camana pun dia berusaha tuk dapatkan tender sebab dia ni bukan Islam....tapi memang betullah, klu aku jadi org yang nak bagi projek tu pun, aku takkan bagi tender projek buat masjid tuk org bukan Islam.....yang pasti dia cukup respek dengan cara Islam mendidik penganut dia....

lecturer chinese ni ada firm sendiri, dan keja2 mengajar ni adalah keja2 part time dia ja.....dan dia ada gtau sebab apa dia buat part time padahal dia dah kaya raya pun dengan firm dia..sebabnya dia suka tuk memberi ilmu...dia penah dengar ada sorang Muslim cakap yang kalau kita bagi ilmu dekat orang, sebelah kaki kita dah ke syurga.....aku pun tak pasti pasai ni, tapi yang penting menyampaikan ilmu tu memang amalan yang mulia kalau kita ikhlas....dan paling aku takleh lupa bila dia ada mention yang dia takderlah dapat pun sebelah kaki ke syurga tu sebab dia bukan Islam....

dan aku sedaq bahawa hidayah itu milik Allah s.w.t...sejauh mana pun dia kaji dan respect pada Islam..dia tetap tak kemana selagi Allah tak kurniakan hidayah tu..

Bersyukurlah kita kerana dilahirkan sebagai sorang Muslim...sebab bukan semua manusia dikurniakannya..dengan itu peliharalah nikmat iman yang dah dikurniakan tu..cuba naikkannya setiap hari walaupun bagi aku sangatlah susah nak naikkan..nak maintain pun susah..huhu.selalu macam rasa dok jatuh ja cuma belum tahap merudum dan tergolek2 lagi...

erm..aku taklah pandai bercakap bab agama..cuma ni sekadar pandangan aku yang lemah....

assalamualaikum.....

2 hari lepas dapat dua mesej yang rasanya sangatlah unik daripada salah sorang sahabat rapat dari usm.....hasil ciptaan dia sendiri....dan sememangnya klu bab merepek boleh diserahkan pada sahabatku yang sorang ni...bersama2 dengan lin, memang macam2 cerita merepek diaorang boleh merepek....windunya jugak nak dengar depa merepek2 lagi ni....so, kat sini dengan penuhnya bangganya naklah letak mesej2 indah hasil cetusan minda dan ilham farah@chett.....

Walau tak sebanyak SONGSANGAN POPULASI,
Walau tak sepersis TOLOK SKRU MIKROMETER,
Walau SISIHAN RELATIF tak dapat diukur dan RALAT tidak dapat dilihat, Tapi persahabatan kita bak IKATAN KOVALEN yang sukar diputuskan....=)

Persahabatan ala USM....
Semoga persahabatan ini setinggi BUKIT JAMBUL,
Sehijau TASIK HARAPAN,
Semahal lauk TEKUN,
Sesedap meggi goreng SUBAIDAH,
Seluas PADANG MINDEN,
Sejauh KOMTAR,
Sesesak CHOWRASTA,
Sebesar QUEENSBAY dan sebanyak biawak di TASIK AMAN....hehe

Bukan semua orang dikurniakan dengan otak2 kreatif dan aku rasanya salah sorang yang kureng skit bab2 kreatif ni walaupun dulu amik course design mendesign....aku sayang pada semua sahabat2 yang sentiasa ada di sebelah aku waktu aku susah dan kadang2 ada kadang2 hilang waktu aku senang...hehe....waktu aku busy aku plak yang halau hampa bila hampa mai kacau...huhu..moga ukhuwah yang terjalin ni semuanya mendapat REDHA ILAHI......

PrAY HaRd wORk SmArT


lin, farah dan aku di tepi tasik penuh nostalgia....haha..
berlatarbelakangkan banjaran titiwangsa....






assalamualaikum....

setelah sekian lama asyik membaca blog orang..hari ni tiba2 rasa teringin nak start menulis untuk blog sendiri....blog di friendster dah ada tapi kat ofis kena blocklahh pulak...
sekadar untuk perkongsian sesuatu dalam hidup yang tak lah sebest mana pun cumanya rasa teringin tuk menulis..moga cetusan rasa hati ni mampu untuk dimanfaatkan bersama2 dengan sahabat2 di luar.....insyaAllah.....